Brev
Min ven bliver slået af hendes forældre!
Hej brevkassen,
Jeg har en ven som bor i Ungarn, jeg har nu lige snakket med hende efter hun havde lagt et billede op på hendes story hvor hun skrev at hun hadet sine forældre og mig som altid kun vil det bedste for mine venner ville vide om jeg kunne hjælpe så jeg skrev og spurgte hvad der var galt Her er hvad hun svarede:
“my mother wants me to keep my room tidy, she hits me if i don’t. and my father is just simply a jerk. sometimes he is nice but The next day he kicks me and i almost hit my head to the floor. + they both always shout for me ALWAYS at the exact same time when im having a text convosation with someone”
Jeg spurgte så om hun havde en lærer eller en anden voksen som hun kunne snakke med, hun svarede at hun var tæt med hendes bedste vens mor Men at hendes vens mor var venner med hendes mor så hun ville ikke tro på hende.
Hun sagde også at hun ville ønske at hun kunne blive immun over for smerte så hun kunne være lige glad når hun blev slået, dette fik mig til at tro at det har forgåeti noget tid.
Jeg har i de sidste 10 minutter prøvet og se om der var noget lige som børne telefonen i andre eu lande men har ikke fundet nogen, hvordan kan jeg hjælpe min ven med at komme ud af denne situation?
Hilsen personen der er bekymret for sin ven
Nogle dage pige, andre intet køn, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Først og fremmest får jeg lyst til at sige: Hvor er du en god, betænksom og handlekraftig ven. Din veninde er meget heldig at have én som dig!
Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør dig bekymret, når din veninde beskriver, at hun bliver slået og sparket af sine forældre. Jeg hører fra andre, der har stået i lignende situationer, at de kan få helt ondt i maven af bekymring, når man finder ud af, at én man holder af bliver behandlet uretfærdigt eller dårligt. Er det er noget, du også kan genkende?
Jeg tænker, at du allerede har gjort alt det rigtige. Du har spurgt ind til hende, og du har lyttet. Du har også hjulpet hende med at komme i tanke om en voksen, hun måske kan fortælle om de ubehagelige oplevelser. Det er virkelig stærkt gået!
Det kan godt være, hun ikke er klar til at fortælle det til vennens mor nu. Men hvis hun en dag får modet, så har hun allerede en idé om, at hvem hun kan tage fat i. Mon du har foreslået, at din veninde kan snakke med vennen også? Han kan måske hjælpe med at få det fortalt til moren?
Du har også undersøgt, om der findes en BørneTelefon i Ungarn eller EU, som din veninde måske kunne få hjælp af. Det er super godt tænkt og meget relevant!
BørneTelefonen (som det hedder på dansk), er nemlig en slags ”childhelpline”, som er indenfor et helt netværk af internationale rådgivningstilbud i mange forskellige lande. Jeg har undersøgt det nærmere, og i Ungarn hedder det ”Kek Vonalhttps://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/Mon din veninde har hørt om det? Eller måske kan I undersøge det nærmere sammen?
Det er faktisk sådan, at langt de fleste af disse ”childhelplines” har det samme telefonnummer: Nemlig 116 111, som vi også kender her i Danmark som nummeret til BørneTelefonen. Hvis man derfor fx står på sommerferie i Norge og ringer på dét nummer, får man fat i den norske ”BørneTelefon”. Ligesom din veninde kan ringe til den ungarnske version via det nummer. Jeg håber, at det giver mening?
Fælles for børn og unge under 18 år – nærmest uanset hvor man bor henne – er, at børnekonvention sikrer særlige krav på beskyttelse og rettigheder. Herunder at man ikke må udsættes for vold.
Desværre er der stadig en del børn og unge omkring i verden, der egentlig ikke oplever de rettigheder, som børnekonventionen skal sikre.
Derfor er det meget vigtigt og godt, hvis din veninde kan få støtte, der hvor hun er – fordi det vil være nogen, der har bedre mulighed for at hjælpe hende med, hvad hun konkret kan gøre. Og hvordan hun og familien bedst kan få hjælp.
Det betyder altså ikke, at du ikke kan hjælpe, støtte og lytte til din veninde. Men du kan og skal ikke alene stå med ansvaret for, at hun får hjælp til den svære situation hun står i med sine forældre.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe din veninde lidt på vej. Og forhåbentlig også kan give dig lidt ro og støtte, som den gode ven, du er. For når man altid ønsker det bedste for andre omkring sig, skal man stadig huske, at passe godt på sig selv også – sådan som du også har gjort ved at skrive, få råd og dele dine tanker og bekymringer, så du ikke skal gå med dem selv.
Derfor tænker jeg også, at det måske ville være godt for dig at tale med dine forældre om din veninde? Sådan at de kan hjælpe og støtte dig, hvis du bliver ked af det på hendes vegne. Nogle gange kan bekymringer for andre være tunge at bære – men deler man dem, og får man snakket om den uro og de følelser, man har, så letter det. Tænk derfor over, om du har nogen voksne, der kunne være gode at tale med. Og husk, at du også altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen for en snak 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen