Min ven bliver slået af hendes forældre!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige

Først og fremmest får jeg lyst til at sige: Hvor er du en god, betænksom og handlekraftig ven. Din veninde er meget heldig at have én som dig!

Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør dig bekymret, når din veninde beskriver, at hun bliver slået og sparket af sine forældre. Jeg hører fra andre, der har stået i lignende situationer, at de kan få helt ondt i maven af bekymring, når man finder ud af, at én man holder af bliver behandlet uretfærdigt eller dårligt. Er det er noget, du også kan genkende?

Jeg tænker, at du allerede har gjort alt det rigtige. Du har spurgt ind til hende, og du har lyttet. Du har også hjulpet hende med at komme i tanke om en voksen, hun måske kan fortælle om de ubehagelige oplevelser. Det er virkelig stærkt gået!

Det kan godt være, hun ikke er klar til at fortælle det til vennens mor nu. Men hvis hun en dag får modet, så har hun allerede en idé om, at hvem hun kan tage fat i. Mon du har foreslået, at din veninde kan snakke med vennen også? Han kan måske hjælpe med at få det fortalt til moren?

Du har også undersøgt, om der findes en BørneTelefon i Ungarn eller EU, som din veninde måske kunne få hjælp af. Det er super godt tænkt og meget relevant!

BørneTelefonen (som det hedder på dansk), er nemlig en slags ”childhelpline”, som er indenfor et helt netværk af internationale rådgivningstilbud i mange forskellige lande. Jeg har undersøgt det nærmere, og i Ungarn hedder det ”Kek Vonalhttps://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/Mon din veninde har hørt om det? Eller måske kan I undersøge det nærmere sammen?

Det er faktisk sådan, at langt de fleste af disse ”childhelplines” har det samme telefonnummer: Nemlig 116 111, som vi også kender her i Danmark som nummeret til BørneTelefonen. Hvis man derfor fx står på sommerferie i Norge og ringer på dét nummer, får man fat i den norske ”BørneTelefon”. Ligesom din veninde kan ringe til den ungarnske version via det nummer. Jeg håber, at det giver mening?

Fælles for børn og unge under 18 år – nærmest uanset hvor man bor henne – er, at børnekonvention sikrer særlige krav på beskyttelse og rettigheder. Herunder at man ikke må udsættes for vold.

Desværre er der stadig en del børn og unge omkring i verden, der egentlig ikke oplever de rettigheder, som børnekonventionen skal sikre.

Derfor er det meget vigtigt og godt, hvis din veninde kan få støtte, der hvor hun er – fordi det vil være nogen, der har bedre mulighed for at hjælpe hende med, hvad hun konkret kan gøre. Og hvordan hun og familien bedst kan få hjælp.

Det betyder altså ikke, at du ikke kan hjælpe, støtte og lytte til din veninde. Men du kan og skal ikke alene stå med ansvaret for, at hun får hjælp til den svære situation hun står i med sine forældre.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe din veninde lidt på vej. Og forhåbentlig også kan give dig lidt ro og støtte, som den gode ven, du er. For når man altid ønsker det bedste for andre omkring sig, skal man stadig huske, at passe godt på sig selv også – sådan som du også har gjort ved at skrive, få råd og dele dine tanker og bekymringer, så du ikke skal gå med dem selv.

Derfor tænker jeg også, at det måske ville være godt for dig at tale med dine forældre om din veninde? Sådan at de kan hjælpe og støtte dig, hvis du bliver ked af det på hendes vegne. Nogle gange kan bekymringer for andre være tunge at bære – men deler man dem, og får man snakket om den uro og de følelser, man har, så letter det. Tænk derfor over, om du har nogen voksne, der kunne være gode at tale med. Og husk, at du også altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen for en snak 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.