Brev
Min tarvolige far
Hej børne telefonen
jeg er 9 år gamel.
Jeg skulle sige noget til min far også slog han mig rigtig hårdt på min fod hånd og fingre
og så lå jeg i min seng og gred og han tog sig ikke engang af det
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 9 år,
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver både vred og ked af det.
Vred over, hvordan din far behandler dig. Og ked af at din far slår, og at han bagefter lader dig græde alene, uden at trøste dig.
Det er slet ikke ok. Voksne må ikke slå børn.
Du skriver ikke, om det er noget der er sket før? Men jeg tænker, at du har brug for, at der er nogen voksne der hjælper dig.
Det kan indimellem være nødvendigt, at nogen hjælper ens forældre, hvis det kan være lidt svært for dem, at opføre sig ordentligt, når de fx. bliver vrede.
Det er vigtigt, at forældre beskytter deres børn. Og at man fx. bliver trøstet, når man er ked af det.
Ved din mor eller andre voksne, hvad der skete? Hvis de ikke ved det, så kan du måske fortælle dem det, så de kan hjælpe dig?
Hvis det er svært at fortælle til din mor, kan du måske tale med en anden voksen i din familie? Eller en lærer eller en pædagog på din skole?
Nogle gange kan voksne godt glemme, hvordan de bedst passer på deres børn. Sådan skal det ikke være. Hvis det kan være sådan indimellem, skal du vide, at det kan både børn og voksne godt få hjælp til.
Ligesom at BørneTelefonen findes, så findes der også noget der hedder ForældreTelefonen. Her kan forældre og familie ringe, uden at nogen ved hvem de er, og få råd til, hvordan man bedst hjælper og passer på børn.
Det kan du fortælle videre, hvis du får en snak med fx. en voksen i din familie.
Hvis det er svært, kan du altid ringe til os på BørneTelefonen. Nogle gange er det nemmere, at tale sammen i stedet for at skrive.
Hvis du ringer, så kan du fortælle dit brev-id-nummer. Så behøver du ikke fortælle helt forfra, for så kan de læse dit brev på nettet.
Godt at du skrev.
Kæmpe stort kram til dig fra BørneTelefonen