Min søster skader sig selv

Hej. Jeg er en pige på 15 år, der har det rigtig svært lige nu.

Mine forældre blev skilt for ca. 1½ år siden og det var et rigtigt problemfyldt ægteskab. Min far har et voldsomt temperament og en meget kort lunte. Han har klemt, skubbet og slået min søster og jeg nogle gange.

Jeg fik anorexi for omkring 3 år siden og det fik min mor til at nærmest helt holde op med at arbejde og give mig al opmærksomheden, hvilket resulterede i at min søster begyndte at overspise og blive rigtig tyk. Det har min søster det rigtig, rigtig svært med.

Da mine forældre blev skilt tog min søster på efterskole og oplevede ikke helt hvordan tingene havde ændret sig derhjemme. Da hun så kom hjem igen, havde min mor fået en ny kæreste, og ham har hun rigtig svært ved at acceptere. Hun får voldsomme udbrud, hvor hun flere gange har slået og skubbet både mig og min mor og truet min mor på livet. Og så bliver hun generelt sur og hæver stemmen over ingenting. Samtidig skærer hun også i sig selv og har lige prøvet at tage sit liv. Det kan hverken min mor eller jeg holde til og så har jeg sagt at jeg ikke vil være sammen med min søster mere end nødvendigt.

Så jeg føler ikke at jeg har noget sted at være, da min far stadig har det samme voldsomme temperament. Men jeg vil jo gerne være sammen med min mor, men det kan jeg ikke fordi min søster er hos hende. Jeg går også på efterskole lige nu, men det er bare så svært at være 130 km væk hjemmefra, når det er som det er. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og ingen af os kan holdet til det mere. Jeg har prøvet at komme på jeres chat, men den er altid fyldt op, så nu skriver jeg til jer her. Vær sød at svare så hurtigt som muligt.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Tak for dit brev. Jeg er oprigtig ked af, at det ikke er lykkes dig at komme igennem på vores chat. Vi prøver at følge med så godt, som vi overhovedet kan, men der er mange, der gerne vil tale med os.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er en meget omsorgsfuld og bekymret storesøster, der gerne vil hjælpe både din lillesøster, din mor og sig selv... Samtidig tænker jeg, at det er et alt for stort ansvar for dig at stå med alene. Jeg tænker, at du gerne vil søge hjælp, men måske ved du ikke helt, hvor du skal finde den hjælp?

Måske er der en voksen i din nærhed, du kunne tale med om de problemer, du har med din søster og til dels også din far? Der kan måske være en lærer på din efterskole, der kan hjælpe dig? Du kan måske også finde en stille stund, hvor du kan tale med din mor om det. Din historie omkring din anoreksi fortæller mig, at din mor lytter og meget gerne vil hjælpe dig. Måske hun også vil lytte og hjælpe denne gang?

Jeg tænker på, om du nogen gange er hjemme på weekend hos din far..? For jeg bliver nemlig lidt bekymret for dig, når du fortæller, at han både har klemt, skubbet og slået dig og din søster. Jeg tænker, at du skal vide (og måske ved du det allerede...), at det er forbudt at slå børn i Danmark. Jeg tænker også, at din far skal have hjælp til at stoppe sit voldsomme temperament...

Det kan også være en mulighed at du henvende dig til din kommune. Vi har alle en sagsbehandler, og alle kommuner skal også have et tilbud med rådgivning til unge. Måske du kan finde den i din kommune..?

Her hos Børns Vilkår har vi desuden et Bisidderordning, hvor du har mulighed for at få en bisidder, der kan hjælpe dig med at tage kontakt til din kommune - det er nemlig din kommune, der skal hjælpe dig, din søster og din mor. En bisidder er en voksen der kender børn og unges rettigheder og som kan støttet og hjælpe dig samt tage med til møder i din kommune.

Du kan læse mere om Bisidderkorpset her>>. Det er vigtigt lige at nævne i den forbindelse, at hvis du ønsker en bisidder, må du opgive din anonymitet.

Endelig kan det være, at du og din mor sammen kunne henvende jer på kommunen. I hvert fald håber jeg, at I finder frem til noget hjælp. Det lyder som om, din søster reagerer meget voldsomt, og som du skriver, kan I ikke holde til det længere...

Har du brug for yderligere råd, er du velkommen til at skrive igen, men du kan også prøve at ringe til BørneTelefonen 116 111, måske du lettere kommer igennem der end på chatten?

Held og lykke med det og pas på dig selv.

Med venlig hilsen
BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.