Brev
Min søster mobber mig.
Hej
jeg er en pige på 11 år.
Jeg har en rigtig god familie, men mig og min søster har det ikke altid så godt sammen.
Vi kan sagtens lege sammen og have det sjovt og det har vi tit. Men hvis vi er uvenner mobber hun mig og slår mig rigtig hårdt. Min søster er 8 år. Hun mobber mig med at jeg er tyk og grim og ulækker.
Hun slår mig på armene og jeg for blå mærker. Hun truer mig nogen gange med at slå. ( ikke voldsomt ).
Men hvis jeg fx sidder et sted hun vil sidde siger hun at hvis ikke jeg flytter mig slår hun mig. Eller hvis hun bliver sur slår hun mig alså hårdt. ?
hun gør det tit og jeg bliver rigtig ked a det og vil ikke i skole.
Jeg har nogengange fraværdsagde fordi jeg ikke kan håndtere det.
Jeg håber i bil hjælpe mig.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind. Det er slet ikke okay, at din lillesøster slår og mobber dig. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det.
Jeg synes, det er rigtigt dejligt for dig, at du er glad for at komme i skole. Måske du også har nogle gode veninder i skolen? Jeg synes også, at det er helt vildt sejt, at du tager ansvar for, at du ikke skal have fravær fra skolen pga. det med din søster. Det virker som om, at du har prøvet at gøre noget ved det, men det ikke lykkes helt. Det er stærkt, at du bliver ved at kæmpe for, at det skal blive bedre med din lillesøster..
Hvad mon du eller dine forældre gør, når din lillesøster gør de her ting? Hvordan vil det mon være, hvis du sagde til hende: 'Her sidder jeg, men du må gerne sidde ved siden af mig' eller ' du kan sidde her lige om lidt, for så er jeg færdig med at sidde her'  Så du holder fast i, at du bliver siddende og hun kan få pladsen ved siden af dig eller bagefter.
Du kan også prøve at fortælle hende, at du ikke har lyst til at lege med hende, når hun gør sådan mod dig. Du kan gå ind på dit værelse og lukke/låse døren, når hun bliver for meget så du har fred og viser hende, at du mener det du siger. Hvis det hjælper at kalde på dine forældre, og de kan støtte jer i at løse konflikterne på en god måde, så synes jeg, at du kan prøve det. Har du mod på at prøve de ting her?
At du har en rigtig god familie, synes jeg, lyder rigtig dejligt for dig. Jeg ved fra andre børn og unge, at det har hjulpet dem at fortælle det til deres forældre, når der er fred og ro til det. For nogen gange er det sådan, at forældre ikke helt ved, hvad der foregår mellem søskende, når de ikke er der. Hvordan mon det ville være for dig at tale med dine forældre om det?
Hvis du synes, det er svært at sige, kan du måske prøve at skrive det i et brev til dem, eller vise dem det her brev og mit svar. Ville det være en idé?
Det vil også være en god idé at tale med din lærer, så din lærer også ved, hvorfor du sommetider bliver hjemme. Det kan også være dine bedsteforældre, du snakker med eller andre voksne, som kan hjælpe jer derhjemme eller du kan tage over til dem på besøg?
Jeg synes i hvert fald, at det er super flot, at du har mod på at gøre noget for at det skal blive bedre mellem dig og din lillesøster. Du virker til at være en dejlig storesøster og en stærk pige.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget, ellers er du også velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for flere råd eller fortælle, hvordan det går.
Mange knus og tanker fra BørneTelefonen