Min søster har været GRAVID….

Kære bb

Min søster flyttede hjemme fra da hun var 18 (hun er 22 nu) hun er en pige der hurtigt finder nye kærester hvis de slår op.

Min søster og jeg har været meget tætte og fortalt hinanden VIRKELIG store hemmeligheder.

Men for omkring et år siden var min søster kæreste med en dreng der slog hende og skubbede hende ind i væggen M.M… han var tit fuld og truede hende (jeg vidste ikke noget om det, før hun sagde det til mig)

Men en dag når vi er ude at gå fortæller hun mig at hun er ham UTRO. Jeg bliver meget overrasket fordi min søster altid har været et englebarn.

Nu efter et år har jeg stadig ondt i maven over det (det er slået op) og brænder virkelig for at sige det til nogen (det er faktisk også én af det grunde til at jeg skriver lige nu)

Efter hun sagde det til mig er vi ligesom gledet fra hinanden igen.

F.eks. En dag da jeg kiggede på hendes computer (på billeder) fandt jeg screenshots af nogle beskeder hun havde skrevet til en kæreste noget med at hun var gravid….jeg blev lidt mere nysgerrig og kiggede videre hvor jeg fandt et billede af en graviditetstest som var POSITIV. Jeg hev fat i min søster og hun forklarede mig så at hun for en måned siden fik en ABORT

jeg blev skide ked af det og forskrækket mest fordi jeg elsker min søster så højt og at hun havde været igennem sådan en smerte.

Og også fordi hun havde ikke sagt noget til mig ALLE andre i min familie vidste det UNDTAGEN mig.

Jeg forstår godt at man har brug for sin mor nogle gange det har jeg også selv meget tit.

Ville bare ønske at vi blev tætte igen lige som før????????

Hilsen den irreterrene lillesøster

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det dejligt, at du har en søster,  som du elsker, og som du gerne vil være fortrolig med igen.. Og en familie (sådan forstår jeg det, du skriver), der hjælper og støtter hinanden. Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at ingen har fortalt dig noget om din søsters abort. Især når alle andre i familien har vidst det. Jeg synes det er SÅ fint skrevet af dig, at grunden til, at du er ked af det, er, at din søster har haft sådan en smerte, uden at du har vidst det. Det tyder på, at du gerne vil være der for hende, når tingene er svære. Sådan en søster er det under alle omstændigheder godt at have.,

Jeg tænker på, om hun mon har ladet være med at fortælle dig både om sin voldelige kæreste og om sin abort, fordi hun gerne har villet passe på dig. Der er 9 års aldersforskel på jer. Måske har hun tænkt, at det er for voldsomme ting, at dele med dig. Ikke fordi hun ikke stoler på dig eller elsker dig, men netop fordi hun er en storesøster, der gerne vil passe på dig. Jeg kan godt forstå, at du er blevet lidt forskrækket over at høre om hendes kæreste, der har behandlet hende så dårligt. Det er godt for din søster, at hun ikke er kæreste med ham mere. Det kan være svært at slå op med en voldelig kæreste, så hun har nok haft en svær tid. Det er rigtig dejligt, hvis hun har kunnet snakke med jeres forældre om det, så de måske har kunne hjælpe hende. Det lyder også, som om hun har fået hjælp af jeres forældre i forbindelse med aborten. Hvor er det godt, at I har en familie, hvor man kan fortælle om sine vansdkeligheder og få hjælp til det.

Måske er det også en idé, at du snakker med jeres forældre om dine tanker. Måske kunne du også snakke din søster. Du kunne fortælle hende, at du har hørt disse ting, og at du er ked af, at hun ikke har snakket med dig om det? Så vil hun nok forklare dig, hvorfor hun ikke har delt det med dig.

Du skriver, at du har været inde og kigge på din søsters computer og set billeder. Er det mon en aftale I to har med hinanden, at I gerne må kigge på hinandens billeder? Eller har du kigget på hendes computer, mens hun ikke var der? Jeg tænker, at din søster kunne blive ked af, at du har kigget i hendes private billeder. Hun kan også blive vred på dig over det. Det er ikke god stil, at kigge i hinandens computer eller telefon, hvis man ikke har en fast aftale om, at det er i orden. Hvis I to skal bevare et tæt forhold til hinanden, må hun kunne stole på dig, og det er svært, hvis du kigger hendes computer igennem i smug. Det synes jeg, at du skal lade være med fremover.

Jeg synes, det lyder som om du og din søster nok skal blive tætte igen. Men din søster har været igennem nogle svære ting, hvor hun har haft mere brug for at få hjælp fra jeres forældre. Giv hende lidt tid og fortæl hende, hvor glad du er for hende, og hvor meget hun betyder for dig. Når I bliver ældre vil hun helt sikkert have dig som en af sine nærmeste fortrolige, men lige nu er det 'de voksne', der først og fremmest skal hjælpe hende.

Hvis du gerne vil snakke dette her mere grundigt igennem med en voksen, der har tid til at lytte til dig, er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111. Jeg håber, at du og din søster får snakket sammen og får det godt sammen fremover.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.