Brev
Min søster er voldelig
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en lillesøster på 13 år.
Mine forældre blev skilt for nogle år siden, og siden da har min søster udviklet en voldelig adfærd overfor mig.
Hun bliver sur på mig over de mindste ting og kan i disse situationer slå, nive eller sparke mig. Oftes har hun sin mobil eller en fjernbetjening i hånden og slår mig så hårdt hun kan med den, typisk et eller to slag.
Dette ender altid med jeg trækker mig tilbage, da det gør ondt og jeg ikke vil skade hende.
Problemet er dette altid sker når mine forældre ikke er i nærheden, og når jeg så prøver at forklare det tror min mor ikke på mig og begynder at råbe ad mig og skælde mig ud.
Jeg bliver meget ked af det og frustreret over dette ingen ende tager.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det trist at høre, at din mor ikke tror på dig, og at du får skæld ud, når du beder om hjælp. Det er bare ikke i orden.
Har du prøvet at tale med din far om det? Kan du det?
Din søster ved nok ikke, hvordan hun skal komme af med sine frustrationer, og slår dig. Det er ikke ok og det kunne måske være, at I begge har brug for at snakke med jeres mor om, hvordan I har det - uden at skyde skylden på hinanden. Men i stedet forsøge at finde ud af, hvordan I kan få det godt sammen og undgå at slå.
Kunne du skal tale med din søster om det. Fortæl hende, at det gør ondt, og at du bliver rigtig ked af det, når hun slår, niver og sparker. Men, at det måske er ide at tale med jeres mor om, hvordan I har det - måske er det skilsmissen, der stadig er svær at være i?
Det skal være på et tidspunkt, hvor I har det godt med hinanden, så det ikke foregår midt i et skænderi. Det kommer der sjældent noget godt ud af.
Du kunne også skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, hvad det gør ved dig, når hun slår og hvad du ønsker, at I kunne gøre eller have sammen i stedet for. Det samme kan du måske også gøre til din mor, så hun kan forstå, at du virkelig mener det, og at du har brug for hendes støtte og ikke hendes skæld ud. Eller er der en anden, du tænker kunne være en hjælp at snakke med - måske en der også kan snakke med mor om det (bedsteforældre, lærer, tante, onkel, nabo)?
Hvis det ikke hjælper at tale med din søster, så skal du sige fra overfor hende, så hun forstår, at der er en grænse, hun ikke må overskride.
Det er er vigtigt, at du holder dig for god til selv at slå, og i stedet bare afviser hende tydeligt. Så snart du fornemmer, at hun begynder at være voldelig, så skal du gå væk. Gå eventuelt ind til dig selv og lås døren, hvis du har en nøgle.
Og så kan du sige til hende, at du meget gerne vil være der for hende og tale med hende, hvis hun har brug for det. Men det bliver ikke så længe hun møder dig med vold.
Selvom det er svært, så skal du vise hende, at du er den store, og at du tager afstand overfor den type adfærd. Og så er det vigtigt, at du får sagt, at det er hendes adfærd og ikke hende som person, du tager afstand til. Forstår du?
Hvis det ikke hjælper noget af det, så synes jeg, at du skal kontakte os på BørneTelefonen 116111, på telefon, sms eller chat, så vi kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du så kan gøre.
Jeg håber det allerbedste!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen