Brev
min søster cutter
hej brevkassen.
jeg er en pige på 15 år og går med meget i tankerne. mine forældre er i gang med at blive skilt (for 3 gang) så der har været mange store skænderier her på det sidste. min mor føler sig meget alene da hun ikke har meget familie. hun tager det nogle gange ud på min søster og jeg. for omkring 1 måned siden fandt vi ud af at min søster cuttede. Min mor og jeg tog en stor snak med hende og besluttede os for at fjerne hendes telefon og ikke lade hende være alene. jeg har selv cuttet for omkring 3 år siden og har ikke gjort det siden så jeg ved at når jeg var alene ville trangen komme til at cutte så jeg vil ikke have at min søster er alene. jeg har lige fundet ud af at min søster gør det igen efter hun ikke har gjort det i en måned. jeg ved ikke om jeg burde sige det til min mor eller om jeg burde holde det for mig selv og ikke putte det ekstra stress på min mor nu når hun allerede har det hårdt. jeg snakker ikke rigtig med min far om personlige ting og han tager ikke sådan noget seriøst. det kunne jeg se på den måde han håndterede situationen da vi sagde det til ham første gang min søster cuttede så jeg vil helst ikke snakke med ham
hilsen en meget bekymret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Tak for dit brev, der tydeligt forklarer mig din situation. Hvor er din familie heldig at have dig, der viser ansvar for alle i familien.
Jeg tror, at din mor gerne vil vide, at din søster har skåret sig igen, selvom hun har meget at tænke på for tiden. Jeg tror, at hun behøver den viden, så hun kan gøre mere for at hjælpe din søster.
Det føles også tungt for dig at gå med den viden alene. Det tror jeg også, at din mor gerne vil undgå.
Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig. Du kender jo til cutting, for du har selv prøvet det. Men du kom jo heldigvis ud af det igen!
Du er god til at gennemskue dig selv. For du fandt ud af, at du cuttede, når du var alene. Nu ved du, hvad der hjælper dig bedst – nemlig at du ikke skal være alene.
Måske virker noget helt andet godt for din søster? Har du spurgt hende? Hun skal måske se en serie, høre musik, læse en bog, bage en kage, gå en tur eller andet. Noget som hun holder rigtig meget af. At flytte fokus på den måde kan dæmpe trangen til at skade sig selv.
Både din mor og du har talt med hende. Men trods jeres velmente forsøg, kan du se, at det ikke er hjælp nok.
Det lyder som om, at jeres familie har det svært for tiden, nu hvor dine forældre skal skilles igen for 3. gang. Det kan være, at dine forældre skal tale med andre voksne om, hvordan de hjælper din søster bedst (for eksempel: oplever din søster det som en støtte at skulle klare sig uden mobil – hvilke fordele og ulemper er der?)
Her kan du foreslå din mor og far at bruge ForældreTelefonen, der har tlf.: 35 55 55 56. Samtalen er anonym.
Måske er der også ting i skolen, der presser din søster? Du kan måske foreslå din søster at tale med sin lærer – måske sammen med din mor og far? Det kan være, at de voksne sammen kan finde ud af små ændringer i den kommende periode, der gør hverdagen nemmere for hende?
Jeg kan anbefale www.lmsos.dk. (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) Her kan I læse mere, men også tage anonymt kontakt, hvis din søster ønsker det.
Du har vist stor styrke, og den styrke håber jeg, du kan bruge. For eksempel til at give ansvaret videre til de voksne, så det ikke ligger hos dig. Måske kunne det være en god ide at vise din far og mor dit brev og mit svar?
Jeg håber, du kan bruge mine ideer og råd, og er du velkommen til at skrive igen eller ringe til os på tlf.: 116 111. Her sidder voksne, som hver dag hjælper unge med råd om svære ting. Samtalerne er anonyme.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen