Min søde veninde familie :-(

Kære brevkasse

Min veninde (Lad os kalde hende S) har det ikke godt der hjemme. Hun vil gerne skifte tøjstil til punk-stilen og det synes jeg er total fedt. Men da hun spurgte hendes mor hvad hun ville sige. Sagde hendes mor at så ville hun blive smidt ud af huset. Også skændes de og til sidst løb moren efter hende og ned på hendes værelse, hvor min veninde låste døren.

Hendes mor er meget arbejds narkoman og behandler ikke “S” ordenligt, ingen fra klassen kan lide hendes mor og hun har også sagt hun ikke vil bo der mere. Hendes far er ikke bedre, han siger at når hun er hjemme ved ham må hun kun lave lektier og ellers sidde på sit værelse. Hendes forældre har fordomme for alt, så hun må ikke noget som helst. Jeg synes virkelig ikke noget barn har fortjent den opførsel fra hendes mor eller far.

Mig og hendes veninder har sagt at hun må tale med nogen om det en voksen eller ringe her til. Men hun er bange for at hun kommer til at anmelde sin mor og far. Jeg vil gerne hjælpe hende. Kan i give mig råd og hende råd som jeg kan fortælle hende. Please… Alle ska leve godt

K.H En der vil gøre en forskel 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige (der vil gøre en forskel)

Tak for dit brev. Det er så flot af dig at støtte op omkring din veninde.

Jeg kan forstå på dit brev, at din veninde oplever flere problematikker i forhold til sine forældre... Og hvis jeg har forstået dig korrekt, så oplever din veninde/og du, at hendes forældre er urimelige..?

Det er svært for mig at læse mig frem til, hvad det betyder, at din veninde ikke bliver behandlet ordentligt af sin mor.. Men jeg tænker, at det lyder som om, at hun reagerede meget voldsomt ift. din venindes forespørgsmål omkring en evt. stil-ændring.

Der er faktisk mange ting i dit brev, der gør mig nysgerrig på, hvordan din veninde oplever forholdet til sin mor og far..

Det lyder som om, at din veninde har gode venner omkring sig. Så måske kunne du hjælpe hende med at komme i tanke om en fortrolig voksen, som hun har tillid til..? Det kan være en god lærer, et familiemedlem eller en helt tredje?
Og hvis din veninde vil føle sig mere tryg ved at have dig med, så er det måske en mulighed?

Ift. at din veninde er bange for at anmelde sine forældre, så er det sådan, at den voksne hun evt. henvender sig til i samråd med din veninde vil finde ud af, hvad der vil være en god idé ift. at støtte og hjælpe din veninde bedst muligt. Og dette betyder ikke, at din veninde anmelder sine forældre, men at hun med hjælp fra en voksen får støtte til at kunne trives i sin familie.

Måske det kunne være rart for din veninde at vende sin historie med BørneTelefonen først..? I kunne evt. putte telefonen på medhør, sådan så at hun har dig ved sin side..? Ring på telefon 116 111. Det er anonymt og gratis eller hun kan sms'e til samme nummer!

Håber din veninde får den rette hjælp - du har i hvert fald taget det første skridt for hende, det skal du have ros for!

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.