Min plejefamilie

Hej jeg er en pige på 12 år.

Min plejefamilie er rigtigt maget irriterende, og de forstør ikke at jeg også vil have min mening, men når jeg prøver at se min mening bliver de bare sur og råber.

De siger og at jeg er flabet og det kan jeg også var nogen gang men det er altså dem der gå så jeg bliver flabet.

Jeg tænker maget over om jeg skal sige det til nogen, men jeg elsker min plejefamilie de gå alt få at passe på mig.

Så jeg har heller ikke løst til at sov dem.

Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig men vis i kan blivet jeg glad.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år!

Du fortæller i dit brev om noget, som rigtigt mange børn, kender til. Det er super godt, at du har modet til tale om det!

Det er dejlig at høre, at din plejefamilie gør alt for at passe på dig. Jeg kan godt forstå, at du elsker dem.

Selvom man elsker hinanden, kan man godt blive irriteret på hinanden og skændes. Du er ved at komme i puberteten, derfor begynder du at have din egen mening om ting. Og det skal din plejefamilie måske lige vænne sig til.

Men du har ret til at have din egen mening, og du har ret til at være med til at bestemme ting, der passer til din alder og passer til dig.

Dine plejeforældre har pligt til at tale med dig og høre din mening om ting, der er vigtige for dig.

Dine plejeforældre har også pligt til at lade dig være med til at bestemme ting, der er vigtige for dig. Det findes der regler for, og de regler skal din plejefamilie kende til.

Selv om du har din egen mening, og de voksne har pligt til at tale med dig og høre din mening, er det ikke det samme, som at du bestemmer helt selv.

De voksne skal nemlig passe på dig og hjælpe dig. Så du kan have det godt og klare dig godt i skolen og med dine venner.

Derfor kan det godt være, at de voksne nogle gange bestemmer noget, du ikke er helt tilfreds med. Men de gør det, fordi de har ansvaret for dig. Og fordi de vil passe på dig. Og det kan jeg læse i dit brev, at du også synes, at de gør. Det er dejligt.

Når du bor i en plejefamilie, har du ret til at tale med andre udover din plejemor og din plejefar om ting, du ikke er helt tilfreds med.

Du har ret til at tale med din socialrådgiver. Socialrådgiverne skal komme og tale med dig mindst 2 gange hver år. Men du har også ret til at tale med socialrådgiveren, når der er noget, du har brug for at snakke om. Du behøver derfor ikke at vente til det næste møde - hvis du har lyst til at tale med din socialrådgiver om skænderierne derhjemme.

Din socialrådgiver kan måske hjælpe dig og din plejefamilie til at finde en god måde at tale sammen på.  Så du kan sige din mening, og dine plejeforældre kan lade være med at råbe og blive sure på dig. Faktisk har dine plejeforældre mulighed for at få hjælp, hvis der er nogle ting, der er lidt svære for dem en gang imellem.

Jeg håber, mit svar hjælper dig. Du kan tænke over, om du vil vise dine plejeforældre mit svar til dig. Det kan måske hjælpe jer til at tale sammen på en god måde. Du kan også tænke over, om du vil vise mit svar til din socialrådgiver.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.