Brev
min papmor slår mine brødre
kære BB
min papmor har i et stykke tid slået mine brødre og det gør mig ond og se på.
Mine brødre har fået nogle blå mærker på armene og de græder meget
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg ser tit at de gemmer sig når de har sagt eller gjort noget de ved de ikke må
så løber de væk og gemmer sig
jeg går eller løber med men de for alligevel en røvfuld
hilsen pigen der er nevøs får at sige noget forkert
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Det lyder meget voldsomt  for både dig og dine brødre, at din papmor slår. Jeg kan godt forstå hvis du er nervøs. Det er slet ikke ok at hun slår.
Det er godt at du har skrevet herind til Børnetelefonen. Det viser mod, og at du gerne vil have, at volden stopper derhjemme. Det er forkert at din papmor slår. Voksne må slet ikke slå på børn. Det er faktisk ulovligt. Andre voksne som ved at hun slår børn, skal hjælpe børnene.
Du og dine brødre har ret til at have det godt. I skal føle jer sikre og trygge derhjemme.
Ved jeres far eller mor, at jeres papmor slår? Ellers synes jeg du skal fortælle det til dem. Du kan vise dem dit brev. Hvis du tænker at det vil hjælpe jer.
Det er meget alvorligt at din papmor slår. Det skal stoppes. Du skal have hjælp fra en voksen. Er der en god voksen i din familie, en god lærer eller en god voksen, du gerne vil sige eller skrive det til? Du kan måske skrive det til din lærer på intra?
Det er vigtigt at du får noget hjælp. Det er ikke fair at du står alene i denne her situation.
Hvis du har mod på det, så håber jeg, at du vil ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at fx at snakke med kommunen om, at der skal noget hjælp til hjemme ved jeres papmor. Så du og din familie kan få hjælp.Det er gratis af få hjælp af BørneTelefonen og kommunen.
Jeg håber brevet her kunne hjælpe dig. Hvis du er i tvivl om noget, så ring eller skriv endelig til os igen på 116111.
Hvor det stærkt at du vil hjælpe dine brødre - de er heldig at have dig.
Kærlig hilsen
BørnetTelefonen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.