Brev
Min papfar er meget voldig og min mor siger det ikke passer
Kære BørneTelefonen
jeg er en dreng der mange problemer
men et af de store er at jeg bliver udsat for det jeg synes er vold
det være lige fra han prøver at kvæle mig til spark i skridtet
min mor siger bare han fastholder mig og det også rigtig men inden plejer han fx sparke eller slå mig eller kvæle eller sparke mig i skridtet
men min mor ser det aldrig
please hjælp mig
PS ham der kaldes han er min papfar
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Først vil jeg gerne lige sige, at jeg synes du er super modig, at du vælger at skrive ind til os her på BørneTelefonen med sådan et alvorligt problem, som du har. Det er rigtig godt, at du beder om hjælp, for det skal da helt klart stoppes lige nu, det din papfar gør ved dig.
Du skriver, at du synes, du bliver udsat for vold. Til det vil jeg gerne lige sige, at det gør du og det er der ingen tvivl om, at du gør. Det er forbudt at både sparke, slå eller tage kvælertag på børn.
Det lyder på mig som om, at du har prøvet at snakke med din mor om det, men at hun måske ikke ser alt, hvad der foregår (eller at hun måske ikke vil se det).
Er der mon andre, der kender noget til det? Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt det til nogen, som kan hjælpe dig og være der for dig, når du har brug for det. Rigtig mange børn, som har de samme problemer med vold i hjemmet, finder en udefra, som kan hjælpe dem.
Jeg kender jo desværre ikke så meget til dit liv, men vil alligevel prøve at hjælpe dig på vej med at finde en person, som du måske føler dig tryg nok ved, til at kunne fortælle, hvad det er du oplever derhjemme.
Det kunne måske være din klasselærer eller en anden lærer, du har det godt med? En klasselærer har pligt til at hjælpe en, der har brug for hjælp, og din klasselærer vil måske kunne snakke med din mor og prøve at få hende til at forstå, at det er rigtigt alvorligt det her.
Hvis det er svært at fortælle det til din lærer direkte, så kunne du måske skrive et brev, lidt ligesom du har skrevet her ind til os, hvor du fortæller, hvad du oplever derhjemme, og at du gerne vil have hjælp.
Det kunne også være en god ven, du fortalte det til. Og måske har denne gode ven en mor eller far, som I sammen kunne fortælle det til? Jeg tror nemlig, at det kunne være en rigtig god idé for dig, at du fik det sagt til en voksen, som kan hjælpe. En god ven vil kunne lytte til dig og hvis du så vælger, at I skal fortælle det til vennens forældre, så vil din ven også kunne være der og støtte dig, når du skal fortælle det. Måske kan det være svært for dig at fortælle, og så er det måske nemmere at lade vennen fortælle det til sine forældre.
Du er også altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på telefonnummer 116 111. Her vil du kunne fortælle din historie, og vi vil sammen kunne finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen