Min papfar er meget voldig og min mor siger det ikke passer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Først vil jeg gerne lige sige, at jeg synes du er super modig, at du vælger at skrive ind til os her på BørneTelefonen med sådan et alvorligt problem, som du har. Det er rigtig godt, at du beder om hjælp, for det skal da helt klart stoppes lige nu, det din papfar gør ved dig.

Du skriver, at du synes, du bliver udsat for vold. Til det vil jeg gerne lige sige, at det gør du og det er der ingen tvivl om, at du gør. Det er forbudt at både sparke, slå eller tage kvælertag på børn.

Det lyder på mig som om, at du har prøvet at snakke med din mor om det, men at hun måske ikke ser alt, hvad der foregår (eller at hun måske ikke vil se det).

Er der mon andre, der kender noget til det? Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt det til nogen, som kan hjælpe dig og være der for dig, når du har brug for det. Rigtig mange børn, som har de samme problemer med vold i hjemmet, finder en udefra, som kan hjælpe dem.

Jeg kender jo desværre ikke så meget til dit liv, men vil alligevel prøve at hjælpe dig på vej med at finde en person, som du måske føler dig tryg nok ved, til at kunne fortælle, hvad det er du oplever derhjemme.

Det kunne måske være din klasselærer eller en anden lærer, du har det godt med? En klasselærer har pligt til at hjælpe en, der har brug for hjælp, og din klasselærer vil måske kunne snakke med din mor og prøve at få hende til at forstå, at det er rigtigt alvorligt det her.

Hvis det er svært at fortælle det til din lærer direkte, så kunne du måske skrive et brev, lidt ligesom du har skrevet her ind til os, hvor du fortæller, hvad du oplever derhjemme, og at du gerne vil have hjælp.

Det kunne også være en god ven, du fortalte det til. Og måske har denne gode ven en mor eller far, som I sammen kunne fortælle det til? Jeg tror nemlig, at det kunne være en rigtig god idé for dig, at du fik det sagt til en voksen, som kan hjælpe. En god ven vil kunne lytte til dig og hvis du så vælger, at I skal fortælle det til vennens forældre, så vil din ven også kunne være der og støtte dig, når du skal fortælle det. Måske kan det være svært for dig at fortælle, og så er det måske nemmere at lade vennen fortælle det til sine forældre.

Du er også altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på telefonnummer 116 111. Her vil du kunne fortælle din historie, og vi vil sammen kunne finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.

De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)