Brev
Min mors sexliv
Jeg har et mindre problem, som jeg rigtig gerne vil have svar på.
Min mor har højlydt sex med sin mand!
Da jeg var de 5 år var første jeg hørte det, men jeg tænkte ikke nærmere over det.
Da jeg blev ældre flyttede vi ind i en gård hvor man kan høre det meste af hvad der sker i huset. Så jeg kunne selvfølgelig høre min mor og min papfar have sex.
Fra jeg var 6 til nu har jeg kunne høre dem have sex-og det er bestemt ikke ret at høre, eller tænke på!
Der har været adskillelige ferier som for mit vedkommende næsten har været ødelagt fordi jeg har kunne høre dem have sex. Jeg ved at voksne/forældre har sex, og det syntes jeg er rigtig godt, for det er vel deres måde at vise at de elsker hinanden.
Men der har været mange aftener da jeg var mindre hvor jeg ikke har sovet før klokken 3.00 fordi de havde sex. Jeg stod på mit værelse og græd, hver evig eneste gang. og det gør jeg stadig!
I sommerferien skal vi til Kroatien- og jeg glæder mig! Men bare tanken om at skal høre dem have sex giver mig ingen lyst til at tage afsted. Jeg hader og høre det, og jeg ved ikke hvorfor men bliver så ked af det-græder.
Jeg har i lang tid ville sige noget til min mor, men tør ikke. Måske vil hun grine, eller tænke jeg er mærkelig eller blive pinlig berørt over mig.
Hvad gør jeg?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Du er hverken mærkelig eller pinlig, og sandsynligvis tænker din mor heller ikke dét om dig! Du er 15 år gammel! Du har ret til bede dig fri for at få denne viden om din mors private seksuelle forhold.
Lige så vel som din mor har ret til et privatliv, har du det også - og dit private liv bliver invaderet af de ting, hun foretager sig i sit private liv.
Som jeg forstår dig, under du gerne din mor, at hun har sex med din papfar - men du vil gerne være fri for at være med på en lytter, så at sige. Det er et helt rimeligt ønske, efter min mening. Når du er nået dértil, at du mister lysten til at tage med på sommerferie, tyder det på, at dette er alvorligt for dig. Og jeg tænker, at din mor må have en interesse i at være med til at løse problemet al den stund, hun er din mor og holder af dig. Lige præcis på dette felt er hun bare ikke særlig opmærksom.
Afhængig af, hvordan du og din mor har det, foreslår jeg, at du taler med hende. Det er meget muligt, hun bliver pinlig berørt - men det kan jo ikke være over dig. Det kan højest være over sin egen uopmærksomhed.
Du kan måske gribe det an på den måde, at I taler om konkrete måder at indrette jer på, så din mor og papfar kan opretholde deres sexliv, og du får ro for at høre på dem. Det er måske en fordel, at du har et konkret forslag på forhånd? For eksempel, hvis det kan lade sig gøre, at du bor på et værelse, der ligger længere væk fra deres soveværelse end det værelse, du har nu?
Afhængig af jeres ferieform til sommer, kan der måske også i den forbindelse være nogle muligheder for, at I hver især har privatliv og ro for hinanden dér?
Du kan også overveje at fortælle, at du har skrevet til os og vise hende mit svar på dit brev. Det kan være en måde at få startet snakken på.
Du kan tænke over mine forslag. Måske får du andre idéer, som passer bedre for dig. Det er helt fint. Det er vigtigt for mig, at du véd, du har visse rettigheder i din familie. Blandt andet har du ret til at udtrykke dine behov, og du har ret til at forvente, at din mor lytter til dig og er med til at passe på dig, så du har det godt og udvikler dig.
Du er velkommen til at ringe til Børnetelefonen og tale videre om disse ting. Der sidder voksne, som er parate til at lytte til dig og finde ud af, sammen med dig, hvad du kan gøre.
Jeg ønsker dig held og lykke og en dejlig ferie til Kroatien!
Mange hilsner fra BørneTelefonen