Brev
Min mors kæreste
Hej.
Min mor og hendes kæreste, F, har været sammen i omkring 5 år, tror jeg, men jeg “hader” ham stadig og kan ikke acceptere ham.
Min søster, der er 3 år yngre end mig, har det fint med ham og synes, det er irriterende, at jeg ikke har det på samme måde. Min bror, der var flyttet hjemmefra, da min mor fik F, har det på samme måde som min søster.
Min far blev gift før min mor fik F, og det gjorde mig ikke noget og gør stadig ikke. Jeg har det fint med hende, men jeg er heller ikke lige så tæt med min far som min mor. Min fars kone spørger hele tiden, når min søster og jeg er hos dem, hvordan det går mellem mig og F, og hun er på hans side.
Min mor bliver også sur, når jeg begynder at snakke negativt om F. Hun forstår ikke, hvorfor vi ikke bare kan slutte fred. Han har forandret hende virkelig meget, og hun er mere sammen med ham end mig, og jeg hader det. Jeg føler, at han tager hende fra mig.
Men jeg tror, at han også “hader” mig. Vi siger aldrig noget til hinanden, og jeg ignorerer ham. Før det råbte vi meget af hinanden. Bare den mindste smule jeg gør får ham til at mene, at jeg gør det for at provokere ham, hvilket ikke er rigtigt. Det virker, som om han så gerne vil diskutere med mig. Der er nærmest en krig imellem os.
Det værste er, at min mor skal giftes med ham nu, og jeg kan ikke holde ud at tænke på det. Hun siger, at hvis jeg virkelig elsker hende, så er jeg sød omkring det for hendes skyld, men det er bare virkelig svært.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Der er gået 5 år, siden din mor blev kæreste med F, og i de 5 år har du kæmpet med at acceptere ham. Det er rigtig lang tid.
Og nu bliver det måske ekstra svært for dig, fordi de skal giftes. Måske har du inderst inde gået og håbet på, at de holdt op med at være kærester, og nu hvor de skal giftes, forsvinder det håb. Du må nok se i øjnene, at F og din mor bliver sammen. Og det er selvfølgelig svært, når det er sådan mellem dig og F.
Jeg ved ikke, hvorfor det netop er dig af jer tre søskende, der har det svært med F. Men det mellemste barn kan godt være mere sårbar end sine søskende. Måske siger det dig noget? Og måske er det derfor, at netop du føler, at F tager din mor fra dig?
Din mor har sagt, at hvis du virkelig elsker hende, er du sød til brylluppet. Jeg kan godt forstå, hvad hun mener, men når jeg læser dit brev, er jeg ikke i tvivl om, at du elsker hende. Måske elsker du hende så meget, at du har svært ved at give slip på hende, selv om du er 16 år.
Så for mig ser det ud som om, du elsker din mor meget højt, men jeg tænker lidt på, om du er i tvivl om din mor elsker dig? Måske føler du, at når din mor tilbringer mere tid med F end med dig, så er det udtryk for, at hun ikke elsker dig? Hvis du savner din mor og alenetid med hende, vil det så være muligt at sige det til din mor? Og få lov til at I to har tid sammen, uden at det skal handle om F.
Jeg vil fortælle dig lidt om kærlighed, som vi ofte forbinder med hjertet. En klog gammel mand har sagt, at hjertet kan inddeles i 4 lige store dele. I den ene del er kærligheden til dig selv, i den anden del er kærligheden til dine børn, i den tredje del er kærligheden til din kæreste og i den fjerde del er kærligheden til din øvrige familie og dine venner.
I et hjerte er der altså plads til alle fire slags kærlighed. Det er der også i din mors hjerte. Så selv om hun elsker F, er der også plads i hendes hjerte til sine børn.
Jeg tænker lidt på, hvordan dit liv i øvrigt er. Har du de venner og veninder, du gerne vil have? Trives du med din skole eller uddannelse? Synes du, du har et godt liv? Jeg kender dig jo ikke, men måske er der noget i dit liv, der ikke fungerer så godt. Hvis det siger dig noget, tror jeg, du kan have glæde af at snakke med en rådgiver på BørneTelefonen om det. Vi vil meget gerne lytte til dig. Det kan også være en idé at få familierådgivning, for I lever jo sammen som familie. Det kan man få gratis og anonymt  i sin kommune med en rådgiver. Det kan være en hjælp, at der er en professionel rådgiver til at rågiver, som ikke har følelser i klemme. Måske er det en noget, du og din mor kan vende først?
Det kan også være, at der er den lille pige inden i dig, der føler sig svigtet og fylder rigtig meget i dit 16 årige liv. Og måske er det den lille pige, der bestemmer, at krigen mellem dig og F ikke stopper, og som stadig har et håb om, at F forsvinder, så hun kan få sin mor tilbage. Mon det billede siger dig noget? Og er det en hjælp at tænke på det, på den måde?
I anledning af brylluppet vil jeg ønske for dig, at du vil slippe håbet om at få din mor tilbage fra F. Selv om det er svært, kan det sommetider være en lettelse at opgive en kamp, og i stedet se i øjnene, at kampen om ikke at dele din mor med F er slut. Hvis du slipper kampen, vil du også få mere fred med dig selv.
Som sagt er det ikke nemt, for det er mange års kamp, du har kæmpet. Men hvis du er indstillet på det, synes jeg, du skal skrive et brev til din mor og evt. F om dine tanker lige nu. Det tror jeg ville være den bedste bryllupsgave, du kunne give din mor.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen