Brev
Min mormor
Hej.
Jeg mistede min mormor, her i fredags. Det var meget smukt fordi hun døde der hjemme, og det var som om at hun havde ventet på vores lille familie var kommet. Og så endelig fik hun fred. Hun døde til kræft, som hun fik konstateret for ca. to måneder siden.
Jeg har så mange forskellige følelser – jeg kan være tom og ulykkelig, men jeg kan også have en ro og have det sjovt med mine veninder, men det er kun når jeg tænker på noget andet og er i skole.
Her hjemme, når jeg ikke er i skole, finder jeg det så svært at koncentrere mig om noget andet end hende. Jeg går også i det meste af hendes tøj bare for duften af hende.
Jeg deler alt med mine forældre så det er en stor hjælp.
Min mormor og jeg, vi havde sådan et tæt forhold, et virkelig knyttet bånd, så jeg har aldrig oplevet så stor en sorg. Hun har altid været sådan en stor del af mit liv, lige siden jeg blev født til at hun blev syg.
Jeg fortryder virkelig at jeg ikke fik set hende så meget i hendes sidste tid. Men jeg var bange for at se hende så syg.
Efterhånden tror jeg at jeg er begyndt at forstå det, at hun er død. At hun ikke er her mere. Men det er så svært fordi hun var så rask, både sund i sit sind og helbred inden sygdommen, så det var så uretfærdigt. Men efterhånden som jeg forstår det, så bliver det endnu hårdere for mig. Jeg er begyndt at græde mere med tiden siden i fredags.
Er det normalt at jeg stadig ikke har forstået det men det mere bare kom som et chok i starten og nu er det snart gået op for mig?
Mvh. Mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Ja, det er helt normalt, at det tager lidt tid inden kroppen og sjælen kan rumme, at en kær person er død. Det er lige som om, der er nogen, der trykker på bremsen, når det sker. Og lidt efter lidt letter på den igen, indtil man kan køre i normal fart. Det kan godt tage et stykke tid. Og det er også normalt.
Du har mistet din mormor, som du var meget knyttet til. Og nu er hun væk. Jeg synes, det lyder fint, at du kan være i skole og sammen med veninder og have det sjovt. Når du så kommer hjem, mærker du sorgen. Det er også helt almindeligt, for sorg kommer og går. Når du kan mærke den, er det bedste, du kan gøre, at græde og dele sorgen med dine forældre.
Det lyder også rigitg fint, at du går med din mormors tøj, så du kan lugte hende stadigvæk. På den måde kan du føle, at hun stadig er tæt på dig. Det kan gøre savnet lidt nemmere at bære. Det skal du bare blive ved med, lige så længe du har brug for det.
Din mormor har givet dig en hel masse værdifulde ting med i dit liv. Og jeg er ret sikker på, at du gav hende lige så meget tilbage. Jeg tror, at din mormor forstod, hvorfor det var svært for dig at besøge hende og se hende syg. For I to havde en god forståelse af hinanden.
Jeg vil forslå, at du skriver et brev til din mormor, hvor du fortæller om dine tanker og følelser lige nu. Her kan du også fortælle hende, hvorfor du ikke så hende så meget, mens hun var syg. Hvis din mormor får et gravsted, kan det også være en stor trøst, hvis du og dine forældre besøger hende der.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi vil meget gerne lytte til dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen