Min mormor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Ja, det er helt normalt, at det tager lidt tid inden kroppen og sjælen kan rumme, at en kær person er død. Det er lige som om, der er nogen, der trykker på bremsen, når det sker. Og lidt efter lidt letter på den igen, indtil man kan køre i normal fart. Det kan godt tage et stykke tid. Og det er også normalt.

Du har mistet din mormor, som du var meget knyttet til. Og nu er hun væk. Jeg synes, det lyder fint, at du kan være i skole og sammen med veninder og have det sjovt. Når du så kommer hjem, mærker du sorgen. Det er også helt almindeligt, for sorg kommer og går. Når du kan mærke den, er det bedste, du kan gøre, at græde og dele sorgen med dine forældre.

Det lyder også rigitg fint, at du går med din mormors tøj, så du kan lugte hende stadigvæk. På den måde kan du føle, at hun stadig er tæt på dig. Det kan gøre savnet lidt nemmere at bære. Det skal du bare blive ved med, lige så længe du har brug for det.

Din mormor har givet dig en hel masse værdifulde ting med i dit liv. Og jeg er ret sikker på, at du gav hende lige så meget tilbage. Jeg tror, at din mormor forstod, hvorfor det var svært for dig at besøge hende og se hende syg. For I to havde en god forståelse af hinanden.

Jeg vil forslå, at du skriver et brev til din mormor, hvor du fortæller om dine tanker og følelser lige nu. Her kan du også fortælle hende, hvorfor du ikke så hende så meget, mens hun var syg. Hvis din mormor får et gravsted, kan det også være en stor trøst, hvis du og dine forældre besøger hende der.

Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi vil meget gerne lytte til dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.