Min morfar

hej

jeg er en pige på 14 snart 15
men jeg mistede min morfar i januars 2016
han døde af kræft.

Det er som om efter han døde at der har vært et tomt hul inde i mig. Jeg græder for det meste, når jeg er alene, når jeg er på mit værelse eller i bad så min mor ikke kan høre mig eller nogle andre. Nogle gang græder jeg mig selv i søvn. Min far spørger mig altid om jeg har det godt men jeg siger altid at jeg har det fint, selv om det har jeg det ikke, men min far kan ikke hjælpe mig til ikke at savne min morfar.

Jeg fik min morfars halskæde, som han hele tiden gik med og som betød rigtig meget for min morfar, i dåds gave som også var min 14 fødselsdag i slutning af januar,
jeg blev så glad og ked af det at jeg begyndte at græde og det kom helt bag på min mor så hun begyndte også at græde.

Jeg bliver også sur når jeg begynder at græde fordi jeg ved at min morfar ikke gad se mig sådan her. jeg ved han gerne ville husket på den glade måde, men jeg prøver men jeg bliver bare så trist når jeg tænker på ham.
Jeg har hans halskæde på hver eneste dag men det er som om den kun heler lidt af det hul jeg har inde i mig

ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg vil gerne holde op med at græde og lukke det hul så jeg kan tænke på de gode minder jeg har med ham

vil I ikke gerne prøve se om I kan hjælpe mig
kan snart ikke holde det ud mere
(ps. har grædt hele vejen i gemmen brevet)

Mvh.
den grædende pige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14, snart 15 år

At miste er desværre en del af livet, der gør meget ondt. En del, som vi alle kommer til at opleve på et tidspunkt.

Når jeg læser dit brev, kan jeg fornemme hvor rørt du da du skrev brevet. Selvom jeg ikke kender dig eller kendte din morfar, så kan jeg sagtens mærke jeres særlige ”bånd” gennem dit brev. Han var og skal altid være en del af dit liv – også selvom han ikke længere lever. Husk det!

Som menneske skal vi lære at leve med sorgen. Den forsvinder aldrig, men den ændrer sig. Du beskriver, at du siden din morfars død har haft et hul indeni, og det er det hul, som du skal have ”fyldt” op. Men der er ingen, der kan (eller skal) erstatte din morfars plads, og derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du fortæller dine nærmeste, hvordan du rigtig har det.

Du skriver, at du ofte græder på tidspunkter, hvor andre ikke kan høre dig. Hvordan kan det være? Er du bange for at gøre dine forældre kede af det? Det skal du nemlig ikke være. Jeg tror, at både din mor og far vil elske at kunne tale om din morfar. Måske græder de også i ”smug”, fordi de ikke vil gøre dig ked af det?

Lige meget hvad, skal du vide, at du ikke kan gøre dine forældre mere eller mindre kede af det. Men omvendt kan du være med til, at din morfar ikke bliver ”glemt”. Du kan være med til at sikre, at han kan fortsætte med at være en del af jeres liv. I Danmark har vi desværre en lidt ærgerlig tendens. Vi gemmer de døde og sorgen væk, fordi vi er bange for at gøre folk kede af det. Men faktisk gør det meget mere ondt at gemme de døde væk end at tale om dem, savnet og sorgen.

Så selvom du ikke selv mener, at din far kan hjælpe med dit savn, så synes jeg, at du skal give det et forsøg. Måske kan du starte med at fortælle dine forældre, at du er ked af det. At du savner din morfar. At du faktisk savner ham rigtig meget. Måske kan I huske hinanden på, at I skal tale om din morfar. Måske kan i øve jer på at sige ting som: ”ej, det her ville morfar have elsket”. Eller ”hvad mon morfar ville have sagt nu?”. På den måde øver I jer på at snakke om ham og på den måde mindes ham.

Til at starte med, vil det helt sikkert være svært. I vil måske græde, men hvad så? Det må man gerne. Og jo mere I taler om ham, jo lettere bliver det at mindes ham på den måde, som du selv skriver. Nemlig på ”den glade måde”.

Jeg håber, at mit svar har givet dig modet til at få talt lidt med dine forældre om din sorg?

Husk, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111.

Varme hilsner
BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.