Brev
Min mor styre mit liv..
Hej BørneTelefonen.. uhm jeg får snart stress
Jeg er en 14 årige pige bliver 15 til august..
jeg har godt styr på mit liv .. eller min mor har, min mor bestemmer over mig liv! Hun tvinger mig til ting. Hun råber og skælder ud hele tiden og jeg kan snart ikke klare det…
Uanset hvad jeg gør er det ikke godt nok.. hun siger til mig hverdag at jeg skuffer hende.. og hun bestemmer også lidt over mig og min kærestes forhold (Han er også 14)
Vi må ikke sove sammen hun stoler ikke på mig
Og hvergang han er taget hjem efter weekend eller jeg kommer hjem spørg hun “har i haft sex!?” Og nej det har vi ikke… ja vi begge klar og vil gerne men vi har lavet en aftale om det først sker når han bliver 15 og jeg er 16.
Og min mor kalder sig for min veninde .. det synes jeg overhovede ikke hun er! 🙁 og hun siger hvis mig og min kæreste har haft sex. Må vi ikke sove hjemme hos hindanden længere ..
Jeg får stress!!
Pls hjælp…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan forstå på dit brev, at din mor bestemmer over dig og råber og skælder dig ud. Jeg kan også forstå, at din mor kalder sig for din veninde, og gerne vil vide om, du har sex med din kæreste.
Det er aldrig rart når nogen vil bestemme over én, slet ikke når man får skæld ud og bliver råbt ad. Har du forsøgt roligt at tale med din mor om, hvad det gør ved dig, når hun vil bestemme over dit liv og du får skæld ud? Ofte når vi stille og roligt tager afsæt i os selv og fortæller hvad det gør ved os, så bliver vi bedre forstået. Det kunne du måske prøve eller skrive det i et brev til hende. Måske bliver hun også beroliget af, at du og din kæreste har en helt klar aftale om, at I først har sex, når han er 15 og du 16 år.
Teenageårene kan være særligt svære, både for den unge og for forældre. Man går fra at være et barn til at være ung, hvor éns forældre langsomt skal slippe tøjlerne og have tillid til,  at man godt kan finde ud af det. Og samtidigt har forældre også ansvar for, at børnene har det godt og der ikke sker dem noget dårligt.  Man skal ligesom lærer hinanden at kende på ny. Ofte er det ikke nemt for forældre for de vil helst beskytte og passe på én, men det kan ofte blive til, at de bestemmer med råben og skælde ud. Det er en balancekunst, som I sammen skal finde ud af. Men din mor skal jo være opmærksom på, at råbe og skælde ud også kan føles som psykisk vold – og det er ikke godt for dig. Derfor er det vigtigt, at hun bliver bedre til at tale sammen med dig, så du kan blive tryg og mere tillidsfuld, når du er sammen med hende.
Du kunne overveje, at vise din mor dette brev, som kan støtte dig. Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på chatten. Der er altid søde rådgivere, som er klar til at hjælpe dig.
Din mor kan også kontakte ForældreTelefonen på 3555 5557, hvor der sidder rådgiver, som er vant til at rådgive forældre til teenagere.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke og håber at du og din mor finder en god balance i jeres forhold.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen