Min mor slår mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Det kræver mod at bede om hjælp og mod at skrive til BørneTelefonen. Hvor er det godt, at du har haft det mod.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er en klog og " voksen" pige.

Du kan både se, hvordan din mor er en god mor. Og hvordan hun også er uretfærdig og en dårlig mor. Det er flot af en pige på 10 år.

Du skriver din far er dansk. Jeg tænker derfor, at han godt ved, at man ikke må slå børn i Danmark.

Din mor ved det nok også. Men hun har brug for hjælp, så hun ikke slår, når hun bliver gal.

Din far har desværre ikke gjort noget for at stoppe din mor. Derfor tænker jeg, at du skal have hjælp fra en anden voksen til at få snakket med både ham og din mor.
Det er nemlig super vigtigt, at volden stopper. For som du selv kan mærke, så er det ikke godt for et barn at vokse om med vold.

Lige nu er du bange for, hvad der sker med din mor, hvis du fortæller, at hun slår. Men faktisk er det sådan, at du hjælper både din mor og dig selv, når du fortæller det. Din mor har ikke lært at styre sit temperament. Men det tror jeg faktisk meget gerne hun vil lære.

Kunne du derfor vise din lærer dit brev hertil og mit svar, så han eller hun kan hjælpe dig? Du kan også vise det til en af dine veninders forældre. Så ved de, at de skal bede om hjælp til din familie hos kommunen.
Her på BørneTelefonen vil vi også meget gerne hjælpe dig. Du kan derfor ringe til en af vores rådgivere på telefon 116111. Så kan vi hjælpe dig med at tale med kommunen.

Jeg håber meget, du bruger dit mod og får bedt om hjælp. Du fortjener at have det godt.

Læs også på vores temaside her: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)