Brev
Min mor slår mig
Hej
jeg er rigtig ked af det fordi min mor, slår mig og det sker tit, har virkelig bare lyst til at have en ny familie. Men jeg elsker min far, men han arbejder 4 ud af 7 dage hvor han overnatter. Så han kun er hjemme i 3 dage, ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre. Har tænkt på at forsvare mig selv, med karate men vil helst ikke smides ud af klubben fordi de er som en familie, for mig Håber i vil svare så hurtigt som muligt
Hilsen en dreng på 12 år
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har fundet på at skrive til BørneTelefonen! Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af, at din mor slår dig. Det står i loven, at forældre ikke må slå deres børn. Derfor er det meget forkert af din mor at slå dig. Det er vigtigt, at det bliver stoppet.
Jeg kan sagtens forstå, at du har tænkt på at forsvare dig selv, men det løser jo ikke problemet med, at din mor slår. Det eneste rigtige er derfor, at du får fortalt en voksen, at din mor slår dig. Du har allerede fortalt det til os i dit brev, men det er vigtigt, at du også får fortalt det til nogen, som ved hvem du er, så du kan få noget hjælp i din hverdag.
Måske er du bange for, om din mor bliver vred, når hun finder ud af, at du har fortalt andre, at hun slår dig. Sådan tror jeg også, at andre, der bliver slået, har det. Men uanset hvad er det meget vigtigt, at du får fortalt det til nogen voksne. Jeg kan også anbefale du går ind på vores hjemmeside via dette link: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien, hvor du kan finde flere råd til hvordan du får hjælp.
Du skriver ikke, om din far ved, at din mor slår dig. Hvis han ikke allerede ved det, kan du fortælle det til ham, så han kan tale med din mor. Hvis du synes det er svært, kan du måske tale med en lærer du er tryg ved. Læreren har pligt til at hjælpe dig. Læreren må ikke holde det hemmeligt, men skal sørge for at det stopper og at du får hjælp. Det betyder, at den voksne skal kontakte kommunen.
Kommunen er det sted, som skal hjælpe børn, der ikke har det godt hjemme. Vi her på Børns Vilkår kan også hjælpe dig, vi har nemlig det, der hedder en bisidderordning. En bisidder er en voksen, som hjælper et barn, der har det svært derhjemme. Det kan du læse mere om her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Det er gratis at få en bisidder. Hvis du vil vide mere om bisidderordningen eller ønsker en bisidder, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Bisidderen kan støtte dig i at finde ud af, hvordan du og din familie får hjælp til at få det bedre. Mange andre børn har gjort brug af en bisidder, når de har stået i en svær situation ligesom dig.
Du fortæller, at du dyrker karate, og at karateklubben er som en familie. Jeg er rigtig glad for at høre, at du har det godt med dem. Måske har karateklubben en voksen træner, som du også kan tale med om det, der sker derhjemme. Det er vigtigt, at du får noget støtte fra de voksne omkring dig, så du ikke føler dig alene med problemet. Husk at det ikke er din skyld, at din mor slår, det er de voksnes ansvar, at børn vokser op med omsorg og tryghed. Det er forældre og bvoksne omkring børn, der skal passe på dem.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og har fået modet til at få talt med nogle voksne, for du fortjener virkelig at have det bedre, og vi ved, at der er hjælp at hente.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen