Brev
min mor og skolen
hej jeg er en pige på 17 år jeg hader min mor når jeg er rigtig ked af det skælder hun mig ud og siger jeg ikk dur til noget også siger hun også hun ikk magter mere at hun snart vil dø forhun kan ikk klare det mere.
hun er aldrig hjemme hos mig vi snakker aldrig sammen når jeg går i skole er jeg rigtig ked af det de voksne vil ikk snakke med mig mere de har opgivet mig.
jeg er begyndt at skære mig selv fordi jeg føler mig alene svigtet ensom jeg vil bare væk fra hende et sted hvor man før kærlighed og omsorg jeg kan huske da jeg var mindre bidt min mor mig i armen og min far låste mig inde i et mørkt rum så jeg ikk kunne komme ud.
så vil i nok ikke vær sød at hjælpe mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige
Mange tak for dit brev. Det lyder til, at du har det rigtigt svært, så jeg synes at det er rigtigt flot, at du har skrevet hertil.
Det er ikke rart at føle sig alene og svigtet. Jeg ved ikke, om I har haft kontakt til kommunen på et tidspunkt? Jeg kan forstå på dig, at du føler, de voksne på skolen har opgivet dig? Det er ikke i orden. De skal forsøge at hjælpe dig, så godt de nu kan. Er det mon muligt for dig at bede en af dem kontakte kommunen og fortælle dem, hvordan du har det? Du kan også selv prøve at kigge på din kommunes hjemmeside og se, om du ikke kan finde et telefonnummer. Så skal du bare ringe og bede om at tale med en person, der arbejder med børn og familier, der har det svært. På kommunen er der socialrådgivere, der arbejder med børn og familier. De har pligt til at forsøge at hjælpe dig, når du ikke har det godt.
Socialrådgiveren skal tale med dig, og så er det vigtigt at du er ærlig, når du fortæller, hvordan du har det. Du kan evt. tage en kopi af dit meget fine brev og mit svar med. Det kan godt være svært at sidde og tale på kommunen med en rådgiver, og derfor har du ret til at tage en bisidder med. En bisidder kan være en voksen, som du stoler på og gerne vil have med, men en bisidder kan også være en fra Børns Vilkårs Bisidderkorps. Det er voksne, der ved noget om børns rettigheder og hvordan tingene hænger sammen i kommunerne. Du kan læse lidt mere om det
her
.
Når du har det så skidt, at du er begyndt at skære i dig selv, så tænker jeg at du godt kunne have brug for hjælp fra en voksen, der er vant til at tale med børn og unge om svære ting. Måske kunne du have lyst til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere? Der er også en forening, der hedder "
Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade"
, som er gode til at støtte og hjælpe børn og unge videre. Du kan måske prøve at kigge på deres hjemmeside: www.selvskade.dk til at starte med, og måske har du mod på at tage kontakt til dem og få snakket lidt om de svære tanker..?
Jeg ønsker dig rigtig meget godt!
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.