Brev
Min mor og min lærer.
Hej b&b,
jeg ved ikke hvor jeg skal starte?
Jeg går i en mega god klasse og til sommerferien skal vi skifte skole da der kun går til 6. På min skole,
mine forældre blev skilt da jeg var 3 år gammel (ca. 10 år siden) men nu har begge mine forældre fundet nye kærester,
min far har fundet en sød og sjov kæreste L. , jeg kan godt lide hende, for 4 år siden blev jeg storesøster til deres tvillinger …
min mor har også fundet en ny kæreste,Han er rigtig sødOg flink, men men men her kommer problemet!
Han er min matematikkærer, ja matematiklærer, han er en rigtig god lærer og af mine y-lærer, men nu er min mor gravid og det gør mig ikke noget, Men jeg må ikke fortælle mine klasse kammerater hvem min papfar er og må derfor ikke have venner med hjem når han er der,Men han bor jo hos os, så det er lidt svært..
Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke må fortælle at han er min papfar..
Kan i hjælpe mig?
Kh. V.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år Mange tak for dit brev. Jeg synes simpelthen, at du er helt vildt sej! Du må være et meget åbent menneske, med den positive indstilling du har til dine forældres nye kærester og børn. I mange familier har børnene rigtig svært ved at acceptere forældrenes nye kærester. Hos dig er det helt omvendt. Du kalder endda din mors kæreste for din papfar, selvom han er din matematiklærer. Det er simpelthen den bedst tænkelige situation at stå i. Det er så flot af dig!
Jeg kan godt forstå, du synes det er svært, at du bliver bedt om at holde det hemmeligt, at din matematiklærer er din mors kæreste og din egen papfar. Har du mon fået en forklaring på, hvorfor det skal være sådan? Jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, at de måske er bange for, at dine klassekammerater vil begynde at sige, at jeres matematiklærer gør forskel på eleverne i klassen; altså at du bliver behandlet bedre end de andre - eller noget i den stil? Jeg kunne forestille mig, at din mor og papfar gerne vil have, at du skal have en skoletid, hvor der er plads til, at du kan være elev i klassen fremfor papdatter. Jeg tror altså, at de gør det for din skyld. Men nok også lidt for din papfar, som måske også er bange for at nogen begynder at tænke, at han gør forskel. Det er ikke en særlig rar situation at stå i for en lærer. Jeg synes dog, at det er værre for dig, at du skal holde dit liv hemmeligt for dine kammerater. Det er helt uholdbart. Jeg synes, at du skal sige til din mor, at du har brug for en snak om det, så du kan få forklaret, at det er rigtig svært for dig. Når du skal hemmeligholde dit hjem, kan det komme til at betyde, at du undgår at tage venner med hjem, fordi det bliver for besværligt. Og det ville da være kedeligt. Med andre ord kan det altså komme til at påvirke dit sociale liv på en negativ måde. Det, er jeg sikker på, at din mor og papfar ikke ønsker, skal ske. Desuden er der jo ikke så lang tid tilbage af 6. klasse, hvor I skifter skole, og problemet løser sig af sig selv. Derfor tænker jeg, at du sammen med din mor skal finde en løsning, så der bliver plads til, du også kan have venner med hjem. Du kan eventuelt foreslå, at det til at starte med kun er dine allernærmeste veninder, der får det at vide og kommer med hjem. Var det en idé? Så kan de komme på besøg, uden at du skal gå og være nervøs for, om de opdager noget. Jeg håber meget, at din mor og papfar kan se det fra din side. Det burde de kunne. Måske du kan vise dem dit fine brev til os og mit svar, det kan være en god måde til at få startet en vigtig snak, og du har så fint beskrevet, hvordan du går og har det, hvad tænker du om den mulighed?Hvis ikke du føler det virker, kan du altid tage kontakt til BørneTelefonen for at få en snak med os om hvilke andre muligheder der er. Det kan du gøre både på telefon, chat og sms. Det er gratis, og du er anonym. Rigtig meget held og lykke med det. Jeg håber meget, at du får løst din situation. De kærligste hilsener og tanker fra BørneTelefonen