Brev
min mor og min far…
hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 12 år.
min forældre har være skilt i 8 år.
jeg har haft det enormt svært siden de gik fra hinanden. det skændtes rigtig meget, de kan aldrig snakke sammen ordenligt uden at komme op og toppes.
min mor har hjulpet mig meget gennem det hele, hvilket jeg også er glad for. hjemme ved min mor er vi igang med at bygge om, så vi bor hos min morfar i de 2 måneder vi skulle være der.
jeg havde ikke set huset endnu (det var næsten færdigt) jeg spurgte min far om jeg måtte cykle ud og se det i et par timer. min far begyndte at skælde mig ud og sagde at jeg aldrig gad at være sammen med ham. og at jeg bare var et utaknemmeligt barn, som fik alt hvad jeg pegede på af min mor.
jeg blev rigtig, rigtig ked af det og begyndte at græde en lille smule. jeg sagde til mig far at jeg bare ville se det i et par timer og ikke andet. han blev stadig sur, men sagde at det var ok at jeg cyklede derud. men jeg kunne bare se og høre på min far at han var meget vred over situationen. jeg gad faktisk ikke at hører på ham mere så jeg tog min cykel og ringede til min mor.
da jeg var nået ud til mi mor sagde hun, at det var en helt forket måde at min far reagerede på. hvilket jeg også selv synes at hun har ret i. da jeg kom hjem til min far igen (samme dag) kunne jeg høre at min papmor stod og skældte min far ud. min far har altid været bange for min papmor.
jeg har prøvet at snakke og skrive breve til min far, men han siger at det ikke passer det som jeg siger.
$min storebror på 16 er flyttet væk fra min far pga. at hun ikke kune klare det. jeg har ikke lyst til at bo hos min far længere…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år,
Der er mange som dig, der synes det er rigtig svært, når ens forældre er skilt. Også selvom det er mange år siden. Faktisk tror jeg at der er mange, der aldrig helt vænner sig til det. Og det gør det selvfølgelig ikke nemmere, hvis ens forældre så skændes rigtig meget. Det ville jo være meget mere rart, at de kunne finde en måde at det blev godt eller ok mellem dem. Det synes jeg er en opgave, som dine forældre skal løse sammen.
Jeg kan da godt forstå, at du gerne ville se huset. Det er jo også dit hjem, så selvfølgelig var du spændt på at se det. Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det, over din fars reaktion på det.
Hvor er det flot, at du har prøvet at tale og skrive til din far om det. Det er bare rigtig synd for dig, at han ikke rigtig lytter efter, hvad du siger. Det kan godt være at han ikke er enig med dig, men det er ikke det sammen som, at det du skriver er forkert - Han er bare ikke enig og der er en kæmpe stor forskel. Du har ret til dine følelelser og holdninger, de kan ikke være forkerte.
For at din far vil lytte efter, kan det være du får brug for hjælp fra en anden voksen, hvad tænker du om det?
Jeg tænker, at det ville være en god idé, hvis det er en anden end din mor. Du skriver at dine forældre skændes meget, så måske han ikke vil lytte så meget efter hvis det er hende.
Måske kunne din papmor være god til at snakke med ham eller har du en moster, en faster eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved. Hvis du fortæller ham/hende om, hvordan du har det med din far, kan I sammen tale med din far. Det kan være det hjælper, at der er en voksen med i snakken. Nogle gange lytter voksne lidt mere efter, hvis de hører det fra en anden voksen. Selvom han jo egentlig bare burde lytte til dig.
Jeg håber, at du en af de kommende dage fortæller det, til en voksen du er tryg ved, sådan så din far forhåbentlig forstår, hvordan du har det.
Der er også en anden mulighed. Du kan bruge din initiativret til at få din mor og far til at mødes og tale om din trivsel og deleordning/samvær i Statsforvaltningen. Det vil sige, at du kan bede Statsforvaltningen om, at holde et møde med dine forældre der handler om jeres deleordning. Her er der mulighed for, at de kan tale om, hvad der er bedst for dig nu og her. Så det er altså også en mulighed, hvis du ikke synes din far er til at tale med. Du kan også ringe til Børnenes skilsmissetelefon hos Statsforvaltningen og få mere at vide om din initiativret. Og tale med rådgiveren om de ting, som du fortæller i brevet. Du kan ringe 20600550 og du kan læse mere om initiativret her på http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905 Måske kan du læse det sammen med din mor?
Jeg håber, at dine forældre får talt sammen og finder ud af, hvad der er bedst for dig - sammen med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen