Brev
Min mor og mig diskutere
Hej…
Jeg er en pige på 14 år og jeg har den sødeste mest skønneste kæreste på jorden, men min mor ved dog ikke jeg har en kæreste, fordi hun mener jeg ikke er gammel nok til at have en kæreste!!
Det er jo ikke fordi vi har sex, fordi jeg er klar over at man skal være 15 år!
Min mor bliver ved med at sige at jeg ikke er gammel nok, men jeg er pisse træt af at holde hemmeligt for alle i min familie at jeg har en kæreste. Jeg vil jo gerne have min familie skal møde ham.
Det skal lige siges han er 15 og jeg er som sagt 14 år gammel.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal sige til min mor at jeg har en kæreste? Og jeg ved hellere ikke om jeg bare skal slå op med ham pga min mor har sat sig den pisse nederen regl!!
Undskyld mit sprog, men jaer….
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Det lyder til at han betyder rigtig meget for dig, ham kæresten. Har du prøvet at fortælle det til din mor? Lægge alle kort på bordet og fortælle hende, at I har det rigtig godt sammen, og ikke har tænkt jer at have sex endnu? Hvis du har nogle familiemedlemmer som er lidt mere tolerante fx en mormor, kunne du måske starte der og få et par gode råd til, hvordan du skal få det sagt til din mor? Ellers kan det også være lidt nemmere at skrive en sms og så tale sammen om det bagefter?
Du fortæller, at din mor ikke ved, at du har en kæreste – ved din far det og kunne han have nemmere ved at forstå? I så fald synes jeg helt sikkert, at du skal starte der og måske få lidt opbakning til at få det sagt til din mor. Hvis nogle andre fra din familie kan stå inde for, at I er sammen, virker det måske også lidt mere okay over for din mor.
Jeg tænker, at du og din mor egentlig har et godt forhold til hinanden, og derfor er det nok bedst at I holder jeres tillid til hinanden ved lige Du fortæller, at du er 14 år nu så jeg går ud fra, du er 15 år om mindre end et år og så frygter du din mors reaktion. Men jeg tænker, at det er meget lang tid at vente med at fortælle det, selvom jeg godt kan forstå, hvis du ikke synes, at det er helt optimalt.
Jeg håber, at du har lidt at gå videre med nu. Og du tager dig mod til at få talt om det - jeg tænker, at jo længere tid der går, jo mere energi og bekymringer skal du bruge på det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen