Min mor og jeg skændes.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak fordi du skriver og deler noget, der fylder meget i dit liv og som du ønsker skal være anderledes. Jeg vil forsøge at give dig nogle ideer, der forhåbentlig kan hjælpe dig.

Det kræver mod og overskud at bede om hjælp. Derfor er det rigtig flot, at du både kan mærke, hvad der gør dig ked af det og hvad du føler du har brug for hjælp til. Jeg tænker, at den egenskab er vigtig og brugbar i forhold til I står i derhjemme.

På trods af jeres skænderier lyder det heldigvis til, at du og din mor elsker hinanden. Måske har I fået lavet uhensigtsmæssige mønstre, der er svært at få brudt og finde en ny måde at kommunikere- og være sammen? Du fortæller, at det har været på denne måde de sidste 3 år. Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du kan huske, hvad I gjorde anderledes dengang? Måske det kan hjælpe dig, at huske hvordan det var engang, i forhold til hvordan du ønsker det nu? Måske er din mor slet ikke klar over, hvor meget det påvirker dig når I skændes- men måske mere mærker, hvad det gør ved hende selv? Er der mon andre der ved, hvordan du går og har det - nogen hvor du kan få lidt luft for følelser og frustrationer?

Du har selv en god fornemmelse for, at det er blevet værre efter din mors forfremmelse og måske er det også derfor lidt sværere at nå ind til hinanden. Mit gæt er at jeres snakke ofte kommer til at handle om de ting, der ikke er blevet gjort og ofte er fyldt med beskyldninger og anklager mod hinanden (jeg synes at du ikke gør dit og dat, du er altid sur, du har aldrig gjort)? Derfor kan det være en ide, at I også får talt om forventninger fx omkring praktiske ting derhjemme. Men, måske endnu vigtigere,er at få has på de skænderier  ryger over i. Min idé til hvordan du og din mor får brudt jeres mønstre er, at du taler til hende fra dit hjertet. Med det mener jeg, at du fortæller hvordan du har det uden at bebrejde din mor noget hun gør eller noget hun er.  Du kunne f.eks. sige noget i retning af:  " jeg går og er rigtig ked af det for tiden, - jeg føler ikke jeg kan gøre noget rigtig" pause "det kommer altid efter vi har skændes" og måske slutte af med: "Jeg ønsker, at vi bliver bedre til at tale sammen om følelser og ting, og vi også kan lave noget sjovt og hyggeligt sammen i stedet for - det savner jeg og jeg savner dig mor".

Når man taler sammen på denne måde er der ofte en bedre mulighed for, at fortælle hvad der vigtigt og åbne op for at gøre tingene på en anden måde. Ingen er forkerte og det handler om, hvordan man har det og hvad man håber og ønsker. Det kan være et rigtig godt sted at starte og jeg tænker, at det til, at det kan give mening at gøre noget andet end I plejer.

At tale fra hjertet på den her måde kan godt kræve lidt træning, så måske du har en god veninde/ven du har lyst til at fortælle hvordan du har det og øve dig i, hvad du har lyst til at sige til din mor. Hvis du føler det bliver for svært kan du skrive et brev på samme måde og måske lave en invitation til din mor i forhold til noget du gerne vil lave sammen med hende, som du tænker kunne foregår uden at I skændes.

Du er 16 år og ved at blive voksen og kan klare en masse ting selv. Det siger derfor en masse godt om dig, at du ønsker et godt forhold til din mor.

Jeg håber, at mine ideer giver mening for dig og du hart lyst til at afprøve dem.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.