Min mor og jeg skændes hele tiden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 12 årig pige

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have hjælp til, at stoppe skænderierne.

Det er ikke rart, at skændes og den stemning som det efterlader imellem jer, er rigtig øv.

Du vil gerne gøre noget ved det, og det er første skridt i den rigtige retning. Jeg vil foreslå, at du beder din mor om en snak på et tidspunkt hvor der er god tid og ro.

Fortæl hende, som du har gjort til os, hvordan du har det. Fortæl hende, at du gerne vil have det bliver anderledes imellem jer.

Din mor er den voksne, og derfor den ansvarlige for, hvordan I taler til hinanden og hvordan stemningen er hjemme hos jer.

Det er ikke børnenes opgave, at sørge for fred og ro derhjemme – men du må meget gerne hjælpe til, måske ved du allerede hvad der skal til? Måske har du brug for, at spørge din mor, hvad der skal til?

Det ville jo være dejligt, hvis I kunne bruge jeres tid på mere af det hyggelige som I laver med hinanden. Her kan du måske fortælle din mor, hvad du er særlig glad for at lave sammen med hende.

Forældre har brug for, at deres børn nogen gange fortæller dem hvordan de har det, eller minder dem om, at deres børn har brug for dem.

Du har ret til, at voksne op i trygge omgivelser, hvor du kan slappe af og bare være dig selv.

Hvis du ikke helt ved hvordan du skal tage hul på snakken med din mor, kan du måske vise hende dit brev til os og mit svar til dig – så har I noget, at snakke ud fra.

Du er også velkommen til, at ringe indtil os på BørneTelefonen på 116111 og tale samtalen igennem med en af vores rådgivere.

Jeg håber, at du får en god snakmed din mor, så der bliver mere tid til hygge.

De varmeste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.