Min mor og far

Hej jeg er en pige på 12 og og bliver snart 13
min forældrer er så sur hele tiden
jeg må ik noget og vis jeg skal ud så skal jeg ikke spørge min far han siger jeg skal jeg klokken 15 eller 16
men mit spørgmål er hvor gammel jeg skal være for at,Komme på efterskole

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dit forhold til dine forældre. Når jeg læser den meget korte beskrivelse du giver, kan jeg godt forstå du lige umiddelbart tænker på efterskole.

Jeg vil dog starte med at fortælle, nu hvor du stille nærmer dig puberteten, at det er helt almindeligt at man føler ens forældre er mere sure, man skændes måske mere og det er ikke altid man er enige om, hvad man må og hvornår man må det. Dette fortæller jeg ikke fordi det ikke kan føles træls, men mere for at sige, det er en helt naturlig del af det at udvikle sig fra barn til ung.

Dine forældre skal lige vænne sig til at deres pige er ved at udvikles og derfor tænker jeg om det kan være en ide for dig, at tale med dine forældre om, hvordan du oplever jeres hverdag?

Jeg ved godt, at sådanne snakke nogle gange kan være vanskelige, men kan det alligevel være en mulighed for dig? Du kan foreslå I laver nogle aftaler sådan at I alle sammen føler det er passende regler? Er der dage, hvor du har mange lektier eller pligter hjemme, er det måske ikke de bedste dage til andre aftaler. Omvendt er der måske andre dage, hvor du kan komme senere hjem, fordi du ikke har så mange forpligtelser, hvad tænker du om den mulighed?

Hvis du synes det er svært at få startet denne vigtige snak, kan du måske skrive et brev til dine forældre, hvor du fortæller om dine tanker og følelser, men også hvor du kommer med forslag til hvordan det kunne blive bedre. Så kan de læse det i ro og mag og efterfølgende kan I forhåbentlig få en god snak.

I forhold til din forespørgsel om efterskole, så kan det bestemt også være en rigtig god ide fremadrettet. Det er en god måde at komme lidt væk og mærke sig selv og møde nye venner. De fleste tager dog først på efterskole i 9. klasse, så måske du kan starte med at fortælle dine forældre, du har disse tanker. Det koster jo også en del at komme på efterskole, så det skal dine forældre også forholde sig til, men bestemt en god ide på længere sigt.
Måske har du brug for at tale tingene igennem med en rådgiver? Så er du meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.