Min mor og far skændes.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet til os, for jeg kan godt forstå, at du bliver bange når din mor og far skændes, og din mor truer med at kaste en kniv efter din far. Det må ikke være rart at skulle høre på, og jeg tænker, at du jo nok også bliver bekymret for om en af dem kommer til skade en dag.
Du skriver, du har sagt til din far, at de burde blive skilt. Det kan godt være, at du har ret, men det er jo de voksne der må finde ud af hvad de vil. Men det er jo klart at der er nødt til at ske noget, for det må jo ikke fortsætte på den måde...

Det burde også være sådan, at de dine forældre tog hensyn til dig og lod være med at at skændes så voldsomt, når du er i nærheden. Det lyder også til, at de har brug for hjælp til at finde ud af hvordan de kan få det bedre, enten sammen eller hver for sig. Men først og fremmest er det - som jeg ser det -dig der skal have hjælp til, hvad du kan gøre for, at du ikke skal høre på deres skænderier hver dag.
For det første tænker jeg på, om du kunne sige direkte til dine forældre, at du bliver så bange, når de skændes og bede dem om at tage hensyn til, at du er der..? Måske er det svært for dig at sige det til dem selv..? Du kunne måske vise dem det brev, du har skrevet og mit svar..?

Du kunne også vælge at fortælle det til din lærer eller en anden voksen, som du har tillid til. Så kunne han eller hun måske snakke med dine forældre.? Det kan være, at I har et familiemedlem, en onkel eller tante eller måske dine bedsteforældre som du kunne snakke med?

Det er måske nok svært for dine venner at hjælpe dig, da det kan være svært at blande sig i de voksnes liv, når man er på din alder. Så jeg tænker, de ikke har haft nogen ide om, hvad de skulle sige og gøre, da du fortalte dem om det...

Hvis ingen af disse muligheder dur for dig, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du snakke med en rådgiver, som måske kan hjælpe dig videre med, hvad du kan gøre. Rådgiveren vil kunne sætte dig i kontakt med en bisidder, hvis du har brug for det... En bisidder kan hjælpe dig med at snakke med kommunen, så de måske kan hjælpe dig og dine forældre... (Læs evt. mere om bisidderordningen her >>)
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.