Brev
Min mor og far skændes
Hej.
Nytårs aften efter kl 12 skulle min mor og far over til naboen med en flaske shampagne. De blev der ovre og holde fest med dem i lang tid. Men jeg og mine 2 små søskende og min faster hyggede os imens.
Da de kom hjem sad jeg inde på mit værelse og mine søskende og min faster sov på sofaen. Jeg kunne høre at min far råbte af min mor om alt mugigt pjat. Han var meget fuld, det sagde min mor også til mig lige da de var kommet hjem.
Jeg hørte det hele inde fra mit værelse. Så kunne jeg høre at de gik ind på vores store bedeværelse og min far smækkede døren men jeg kunne stadevik høre det hele. Så kunne jeg høre at min far slo fra sig og min mor græd.
Jeg kunne ikke holde det ud mere. Jeg løb ned til min faster og fortalte hvad der var sket. Så gik vi derud på badeværelset men min far sagde vi skulle skride. Man kunne virkelig se han var fuld. Vi kunne ikke gøre noget som helst.
Så lidt tid efter blev der ro. Min far kom ned og sov ved spisebordet. Jeg og en af mine søstre gik op og trøstede min mor. Lige siden har min mor og far ikke snakked med hinanden og de har vaget meget stille. Jeg og mine søstre frygter det værste. Jeg har aldrig oplevet noget så slemt. Ved ikke hvad jeg gøre..
Mvh dreng på 11 år.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet.
Nej, hvor må det have været uhyggeligt for dig at se din far så fuld og være hård ved din mor. Hvor var det godt, du fik fat i din faster og modigt af jer, at I fik deres skænderi stoppet.
Du skriver, at dine forældre ikke længere taler sammen, og du og dine søstre nu frygter det værste og ikke ved, hvad I skal gøre.
Du skriver, at din faster overvågede skænderiet, så måske kunne du tale med hende om hvad der skete, og hvordan I har det i familien nu?
Måske kan I også tale med jeres forældre om jeres tanker og det, I er bange for..? Måske kan det være godt at have en voksen med, hvis I taler med jeres forældre, for så er det måske lettere at få hul på samtalen... Måske jeres faster eller en anden voksen, der kender jer godt og I tror vil kunne hjælpe jer. Måske mormor, farmor, en moster eller en anden voksen, I har det godt med.
Hvis du synes det er for svært, kan du også fortælle det til din klasselærer eller en anden lærer, som du har det godt med. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel 116 110, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en anden voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.