Brev
Min mor lyver
Hej. Jeg er en pige på 13 og er bag ved et mysterium. Min mor sminker sig altid meget og køber fin mode tøj til teenagere og alt muligt og har gjort det siden 5-7 år, tror jeg. Hun bruger også altid bh med fyld, så brystede ser større ud og jeg tænkte; “Hvorfor pynte så meget, når du allerede har en mand?” Min mor ser meget ung ud, hun ligner en på 20, men det er hun ikke.
Men nu er det en måned siden, mine forældre skilles. Før de skilles, har mine forældre ikke været i tæt forhold. For nok 3-5 år siden, begyndte de langsomt at gå fra hinanden, da min mor altid pyntede sig i make up. Min mor begyndte at besøge en dame meget tit og tog altid familien med. Hun spillede kort med penge med damen mens jeg legede med damens datter. Det gjorde min mor altid og min far stoppede med at tage med. Men hun stoppede det for længst.
Så begyndte min mor at stoppe med at sove med min far, han sov altid i sofaen og min mor sov i sove værelset med min mindste lillebror. Så da vi flyttede, besøgte hun altid en by og tog aldrig min far med og for ca. en måned siden, skiltes de og min far bor alene mens jeg og mine 2 lillebrødre bor med min mor, vi flyttede igen. (mine forældre er fra et andet land, de taler altid et sprog, jeg ikke er så god til.)
Så her er det. I aftes sagde min mor at vi skulle sove tidligt, og det var underligt, for det plejer hun aldrig, når vi har weekend (minus søndag). Min mor sagde, hun vil sove, mens jeg gik i seng. Jeg kedte mig og spillede på min telefon, uden at nogen bemærkede det.
Så lige pludselig, åbner min mor hoveddøren og går ud (jeg hørte det). Min mor går meget ud men hun gør det lige pludselig midt om natten uden at sige noget til mig. Jeg tror hun går ud med nogen eller noget, men jeg ved det ikke helt. Min mor har altid løjet over for mig og holder aldrig, hvad hun lover og kommer med undskyldninger. Jeg har lyst til at spørge, men hun bliver hurtigt sur og slår mig og siger alt muligt med at jeg skal bo med min far og alt muligt. Jeg tør ikke sige imod.
Min mor har også engang (før skilsmisse) låst døren til soveværelset og jeg kiggede gennem nøglehullet og så hende skrive eller chatte, mens hun stod i g-streng og bh og trak g-strengen ned. Jeg mistænker at min mor har allerede bedraget min far for længst men min far har også. Jeg er træt af min mor lyver over for mig, og jeg har endda cuttet migselv med en saks. Jeg overvejer at gøre det igen. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du meget modigt og ærligt skriver om de problemer, du har med din mor. Jeg kan godt forstå, at du føler dig utryg og usikker, når du oplever, at din mor ikke er ærlig. Du skriver, at dine forældre er skilt, og at du nu bor sammen med din mor og dine 2 små brødre. Jeg tænker, det er meget naturligt, at du bliver bekymret og forvirret, når der sker så mange ændringer i dit liv.
Tit og ofte kan det føles som om, at ens forældre ændrer sig efter en skilsmisse. Man kan føle, at hele livet ændrer sig. De trygge rammer bliver skiftet ud, og ens mor og far begynder måske at leve et helt nyt liv. Er det mon sådan for dig?
Du synes, dine forældre og specielt din mor har gjort og stadig gør nogle mærkelige ting. Forhold som du ser, men ikke helt forstår. Du skriver, at du ikke har lyst til at spørge din mor om, hvad det er, der sker i jeres/hendes liv. Det kan jeg godt forstå, for hun lytter åbenbart ikke til dig, men bliver sur og slår dig. Det er slet ikke i orden, at din mor slår dig! Du har ret til at leve trygt og til at de voksne omkring dig passer på dig og sørger for, at du ikke skal gå og være bekymret. Det lyder som om, din mor slår dig, når hun er presset, men det er ingen undskyldning, for forældre må ikke slå deres børn. Jeg synes heller ikke, det er helt i orden, at hun efterlader jer alene om natten på den måde.
Det kunne godt lyde som om, din mor kunne have brug for hjælp, når hun er så presset, at hun slår dig og truer dig. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, hvis både din mor fik hjælp, og at I sammen som familie fik hjælp. Det kan man få helt gratis fra kommunen - faktisk har kommunen pligt til at sørge for, at I får hjælp, når tingene foregår som de gør hjemme hos jer. Hjælpen kan være nogen, der snakker med din mor og støtter hende, så hun får noget mere overskud og får lært nogle andre måder at reagere på, når hun er så presset. Kunne det ikke være rart, hvis nogen kunne hjælpe din mor på den måde, så hun bedre kunne tage sig godt af jer børn?
Hvis du tænker, at det lyder som en god ide, så kan du prøve at ringe til kommunen og fortælle de ting, du har skrevet her i brevet. Så vil de sørge for at sætte gang i den hjælp, I har brug for som familie. Det kan måske føles lidt vildt at skulle ringe til kommunen på den måde - det ved jeg, at nogle børn tænker. Derfor vil jeg fortælle dig, at du kan få hjælp her fra BørneTelefonen til at kontakte kommunen. Du kan nemlig få en bisidder, som kan hjælpe dig med at ringe til kommunen - og som kan sørge for, at der bliver lyttet til det, du fortæller. Prøv at starte med at læse mere om det her, og så kan du måske ringe til dem, hvis du synes, det lyder som en god ide for dig.
Jeg tænker også på, at det ville være godt, hvis du kender en anden voksen, som du kunne tale med? Det kunne f.eks. være en moster, en god venindes mor eller måske en sød nabo… Måske en fra din familie, din lærer eller en helt anden?
Jeg kan som sagt godt forstå, at du bekymrer dig og spekulerer på, hvad din mor har gang i, men jeg kan også se, at det er svært for dig skriftligt, i dit brev, helt at forklare, hvad det er, der sker. Måske ville det være lettere for dig at tale om dine tanker fx med en rådgiver på BørneTelefonen? Du skriver ikke meget om dit forhold til din far, kun at dine forældre er skilt og at din mor siger, at du kan komme til at bo med din far, hvis du ikke opfører dig, som hun synes du skal. Føler du det mon som en trussel? Eller er det en mulighed?
Det er super godt, at du har skrevet hertil for at få råd og vejledning, det viser nemlig, at du godt ved, det ikke løser dine problemer at gøre skade på dig selv. Jeg tænker, at det bedste ville være, hvis du kunne tale med en voksen om, hvad det er, der sker i dit liv lige nu. Hvis du ikke kender en, du kan betro dig til, så er du altid velkommen til at ringe til en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis, og der er åbent alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.