Brev
Min mor kan ikke lide mig
Hej brevkasse
Min mor kan ikke lide mig…. Eller hun elsker ihvertfald mine brødre mere en hun elsker mig. Jeg har det rigtig svært med det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hun smiler aldrig til mig og jeg tør ikke snakke med hende om det. Jeg elsker hende meget højt men jeg ved at hun ikke elsker mig.
Min bror på 15 år er åbenbart den perfekte søn og min mor er så stolt af ham selvom han ikke får så gode karakterer er han stadig helt perfekt.
Min bror kan godt sige min mor i mod uden at hun bliver sur. Men når jeg bare siger noget så bliver hun sur.
Og min bror på 6 år er bare en engle dreng. Han gør aldrig noget forkert aldrig.
Jeg har det meget svært for jeg har virkelig brug for min mor men hun vil ikke have mig som jeg er.
Vil i ikke nok hjælpe mig
Hilsen en anonym
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft mod til at skrive til os om hvordan du føler om dit og din mors forhold. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig lige nu.
Først vil jeg sige til dig, at det er helt naturligt, at du har brug for din mor, og at du har brug for at blive elsket og anerkendt for den, du er. Mon din mor ved, hvordan du har det og hvor svært du har det med den måde, som du føler, hun ser på dig og behandler dig? Det er vigtigt, at din mor ved det, for det er bestemt ikke i orden at føle, som du gør. Men din mor skal kende til dine følelser for at kunne ændre på sin måde at være på over for dig.
Mon du kunne finde lidt mere af dit mod frem og få snakket med hende om, hvordan du føler? Jeg ved godt, at det er super svært at få taget hul på sådan en samtale. Du kunne måske bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra? Det kan også være, at det er nemmere for dig at skrive et brev til din mor eller en sms? Hvad tænker du vil være den bedste måde?
Det er din mors ansvar, at du også har det godt derhjemme. Men det vigtigt, at din mor får at vide, at du savner hende som mor og at du elsker hende, som du skriver. Det er også vigtigt, at du gerne vil anerkendes for den, du er, så du ikke skal gå med en følelse af, at du ikke er ligeså god som de andre i familien.
Jeg ved fra andre unge, der har følt som dig, at de synes, de har vist deres familie, at de ikke har følt sig velkommen og elsket på samme måde som deres søskende. Jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt, at der bliver sat ord på, for tit forstår forældre ikke de signaler, som de unge sender eller også føler de sig provokeret, og så starter der en konflikt, og det der virkelig var brug for hos den unge var et kram. Tit er det hele misforståelser af, hvordan hinanden har det og oplever hinanden.
Måske kunne du og din mor efter snakken, lave en aftale om, at I én gang om ugen gik en tur, gik på café eller noget andet, hvor I to kun fik noget tid sammen, hvor I lærte hinanden lidt at kende igen med fokus på de gode ting. Det ved jeg godt måske lyder lidt mærkeligt, men det er vigtigt, at man bruger lidt tid sammen, hvis man er kørt hel skævt, og hvis man har savnet hinanden i en periode. Selvom man bor sammen, kan man godt føle, man ikke kender hinanden mere, hvis der i lang tid har været en dårlig kontakt.
Måske har du også en far eller en bedsteforældre som kan støtte dig i, at få snakket med din mor.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe eller sms'e ind til os på BørneTelefonen 116111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen