Brev
Min mor har smadret min iPhone.
Som i nok kan se har jeg skrevet, at min mor har ødelagt min iPhone.
Det startede igår aftes hvor vi kom op og skændes, fordi hun mente jeg brugte den for meget.
Ja, okay. Jeg havde den med i skolen, men ikke for at spille. Kun for at ringe hjem, hvis jeg ville have en veninde med hjem eller hvis jeg ville have min mor skulle hente mig. Jeg spillede kun på den i frikvarteret, eller aldrig.
Når jeg så kommer hjem fra skole, spiser jeg så lidt mad, og DER spiller jeg.
Efter jeg har spillet i måske en time, kan jeg godt lave noget andet. F.eks. læse en bog, tegne, osv.
Så får vi aftensmad kl. 18 og når vi så er færdig med at spise, børster jeg tænder, så ligger jeg i min seng og spiller. Indtil jeg skal sove. Jeg sover omkring kl. 22.
Efter mig og min mor skændes, tog hun pludselig min iPhone og oplader, og løb ud i køkkenet. Nok fordi hun ville gemme den fra mig, som hun tit gjorde, når hun var sur på mig. Men nej. Jeg kunne hører hun begyndte at banke på et eller andet, jeg tror det var en hammer. Hun kommer så tilbage, og siger hun har smadret min iPhone og oplader.
Jeg lader så vær med at tro på hende, og lægger mig til at sove. Hun ville aldrig gøre sådan noget, og ville sikkert bare skræmme mig.
Her i morges, gik jeg så ud i køkkenet, og så hun havde klippet min oplader over med en saks.
Jeg går så i panik, og løber ind i hendes værelse og spørg hvor min mobil er. Hun siger hendes kæreste har taget den med til reparation. Jeg bliver så virkelig sur på hende, og løber ind på mit værelse.
Nu har jeg så prøvet at ignorere hende..
Nu har hun også truet mig med, at smide min kat ud af vinduet, for hun ved også han betyder meget for mig.
Hun er jo ved at blive sindsyg.
Hvad skal jeg gøre? 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Sikke noget møg, jeg kan virkelig godt forstå, det går dig på, at din mor har smadret din Iphone og oven i købet truer med at smide din kat ud af vinduet...
Jeg ved ikke, om du har ret i, at hun er ved at blive sindsyg, men i hvert fald er hendes reaktioner jo meget voldsomme og slet ikke i orden! Og derfor tænker jeg, at nogen bliver nødt til at snakke med hende om, hvordan I har det sammen derhjemme, og hvordan hun kan takle konflikter med dig uden trusler...
Måske kan du selv tale med hende på et tidspunkt, hvor I ikke er uvenner, og hvor hun ikke virker stresset eller presset? Jeg forestiller mig, at du måske kunne vise hende dit brev til BørneTelefonen sammen med vores svar og spørge hende, om I ikke godt kan sætte jer ned og få talt ordentligt sammen... Ville du mon have mod på det?
Mit gæt vil være, at hun så godt selv kan se, at det ikke duer at reagere så voldsomt, og forhåbentlig kan I så få en ordentlig snak om, hvordan I gerne vil arbejde på at få det bedre sammen...
Det kan også godt være, at du ikke rigtig tror på den model, og du så i stedet skal overveje, om ikke der er en anden voksen, du kan betro dig til og bede om hjælp til at få din mor til at forstå..? Det kunne fx være en af dine lærere, eller det kunne være en fra din familie, som måske på dine vegne kunne tale med din mor om, at hendes voldsomhed hverken er god for hende eller for dig..?
Hvis du ikke lige ved, hvem du kunne spørge, eller hvis du er i tvivl om, hvordan du får spurgt nogen om hjælp, så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du mere direkte vende din situation med en rådgiver, og I kan sammen diskutere, hvad der mon vil fungere bedst...
Hvis det er sådan, at du helt oprigtigt er bange for, om din mor er ved at blive sindsyg, så tænker jeg, at du under ingen omstændigheder må gå alene med den bekymring! Og selvom det nogle gange kan være svært at bede andre om hjælp, så tror jeg, det vil være godt - ikke bare for dig - men også for din mor, at I ikke skal forsøge at klare jer igennem problemerne alene!
Jeg håber for dig, at din mor godt selv kan se, at det ikke er en holdbar måde at reagere på, og at I kan få snakket sammen om, hvad der behøver at ske, for at I kan få det bedre med hinanden igen.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen