Min mor har måske stress…

Hej, BørneTelefonen.

Her på det sidste har min mor haft meget ondt i hovedet og har været meget svimmel og har været hjemme næsten hele ugen. Før dette var hun ikke specielt glad for sit arbejde og brokkede sig næsten hver eneste dag over hvor hårdt hun havde det. Jeg føler at min mor er ved at få stress for hun arbejder hele tiden imens hun brokker sig og jeg er ved at være meget bekymret for hende. Jeg synes ikke at det er en rar følelse at se min mor komme hjem som træt og muggen. Jeg ved ikke om jeg på en eller anden måde kan hjælpe min mor, så hun kommer glad og tilfreds hjem.

Skal jeg overtale hende til at få et andet job eller bare lade hende klare sig selv?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp for jeg kan læse, at du tumler med en masse bekymringer for din mor. Du har beskrevet din situation rigtig fint, og jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig.

Du skriver, at du er bekymret for, om din mor har fået stress. Jeg kan sagtens forstå, at du har fået de bekymringer ud fra, hvordan du beskriver, at hun har det og opfører sig. Stress kan jo komme til udtryk på mange forskellige måder – det er helt individuelt hvordan, man reagerer. Men de symptomer, som du beskriver, at din mor har, kunne sagtens være udtryk for det. Man får i hvert fald klart en fornemmelse af, at hun ikke trives i det arbejdspres, som hun har nu og måske det netop er det, som du oplever, at hun får udtrykt, når hun er hjemme.

Det er sådan med stress, at den, der er stresset, er ikke altid selv helt klar over det – også selvom det set udefra kan synes meget tydeligt, at der er et eller andet galt. Måske hun oplever, at det er hårdt at gå på arbejde, men har endnu ikke selv opdaget koblingen til hvordan, at hun ellers går og har det – altså oplever fx hovedpine, svimmelhed og træthed. De skal ofte på en eller anden måde gøres opmærksom på dette – og her tænker jeg, at du sagtens kunne gøre en forskel for hende.

Tror du, at hun er klar over hvor bekymret, at du går og er for hende? Hvad tror du, at hun ville sige, hvis hun vidste det? Jeg er næsten sikker på, at hun ville være meget lydhør. Det er jo netop den helt omvendte situation af, hvad det burde være – at du bliver den, der passer på hende i stedet for hende, der passer på dig. Det efterlader mig et indtryk af en rigtig omsorgsfuld pige og jeg synes, det er rigtig flot, at du søger hjælp for at kunne hjælpe hende. Jeg tænker ikke nødvendigvis, at du skal overtale til hende til at få et andet job. Jeg tror, at det, hun har brug for lige nu, er at blive opmærksom på, at hun måske har stress, så hun kan søge hjælp til at få det bedre. Det kan godt være, at det i sidste ende kan blive et jobskifte, men ofte kan man gøre rigtig meget i det job, som man har for, at man kan komme til at trives mere. Måske hun kan give nogle arbejdsopgaver fra sig, gå delvist sygemeldt i en periode eller andet, så hun bliver lidt aflastet og kan få ro på – og igen få det overskud, som du ved, at hun kan have, når hun har det godt.

Alt det her er noget som lægen ved meget mere om – og kan hjælpe med. Så måske en løsning for dig kunne være at tale med din mor om din bekymring for hende og så opfordre hende til at gå til lægen. Om ikke for hendes egen skyld, så for din. Hvad tænker du om det – tror du, at det kunne være en løsning? Jeg ved godt, at det ikke altid bare er helt let at tale med sin mor om noget, som man synes er svært. Men jeg synes virkelig, at du har beskrevet dine tanker rigtig fint her i brevet til os, så du kunne overveje at indlede med at vise hende det – og måske mit svar. Kunne det fungere for dig?

Du skriver ikke noget om din far, evt. søskende eller andre omkring jer. Kunne man forestille sig, at de går med de samme bekymringer? Det kunne nemlig også være en mulighed, at du snakker med en af dem først og så kunne I sammen tale med din mor. Det kunne måske gøre det lettere og måske det vil virke stærkere overfor din mor, at der er flere, der er bekymret for hende og mistænker, at hun måske kunne have stress. Under alle omstændigheder tænker jeg også, at det måske bare for dig kunne være rart at have en eller flere at dele dine bekymringer med. Bekymringer kan have en tendens til at vokse sig større, hvis man ikke får talt om dem og taget hånd om dem. Og det har man nogle gange brug for hjælp til.

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation samt et par mulige løsninger til at komme videre mod at hjælpe din mor til at få det bedre. Jeg synes virkelig, at det er sejt, at du søger hjælp for at hjælpe hende – din mor er meget heldig at have dig som datter. Du skal vide, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via Børnechatten eller SMS.

Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.