min mor har det hårdt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tak for dit brev. Det er supersejt, at du skriver herind. Det virker som om, at du lige nu har mange ting, du tænker over. Ting, der bekymrer dig. Derfor er det godt, at du skriver herind. For den slags tanker skal man nemlig ikke gå rundt med for sig selv.

Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at du og din mor er rigtig glade for hinanden. Og det er også tydeligt, at jeres forhold til hinanden er et, hvor I passer på hinanden og støtter hinanden. Din mor og far vil gøre rigtig meget for at I alle har det godt. Hvis de ser noget, de opfatter som uretfærdigt, prøver de at gøre det retfærdigt igen.

Din mor har kæmpet for sin uddannelse som skolelærer – og det er også supersejt. Fordi din mor er så sej, er jeg overbevist om, at det nok skal lykkes hende at finde en ny stilling et sted. Jeg kan nemlig forestille mig, at der er mange skoleledere, der gerne vil ansætte en lærer som din mor.

Nu er der gået nogle dage, siden du skrev dit brev her til brevkassen. Så jeg håber, at din mor har fået det lidt bedre. Hvis hun ikke har fået det bedre, kunne du måske foreslå hende at gå til lægen igen?

Jeg har hørt fra andre børn og unge, der ligesom dig er bekymret for deres forældre, at de går rundt alene med deres bekymringer. Gør du også det nogle gange? Hvis du gør, skal du vide, at det er rigtig vigtigt at snakke med nogle voksne om dine bekymringer. For hvis du går alene rundt med dem, kan bekymringerne nemlig godt vokse sig større.

For eksempel kunne du måske snakke med din mor? Jeg tænker nemlig at din mor måske kan berolige dig og fortælle dig lidt mere om, hvad lægen har sagt til hende. Mange forældre ved det nemlig slet ikke, når deres børn sidder på værelset og er kede af det.

Nogle gange er det også rart at snakke med nogle andre voksne end ens egne forældre. Måske kunne du også snakke med en af dine lærere i skolen? Hvis du går rundt og er lidt bekymret, kan jeg nemlig forestille mig, at du nogle gange er lidt trist, når du er i skolen? Derfor kunne der være godt, at der er en voksen i skolen, der ved, hvad du går rundt og tænker på i øjeblikket.

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.