Brev
Min mor gør mig ked af det konstant
Hej BørneTelefonen
Jeg har overvejet at skrive i et par måneder nu..
Men jeg har været bange for om min mor kan se at jeg har skrevet( da hun tjekker min mobil tit).
Men nu skriver jeg..
Jeg er en pige på 13 år og jeg går i 7. klasse. Mine forældre er skilt.
Jeg har det lidt svært i skolen, især i matematik, men alligevel ELSKER jeg at være i skole.. Jeg ville faktisk ønske den varede alle 24 timer i døgnet..
For hver dag når jeg kommer hjem, er min mor sur på mig.. Der er altid en eller anden grund. Og det ender altid med et stort skænderi.
Men når jeg så bare prøve at gøre det hele perfekt, så er det også galt..
Og hvis hun fx kommer Til at smadre en skål, så er det også min skyld..
Men jeg ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre.. For jeg ved jo godt at hun ‘elsker’ hun er bare den der ødelægger mit liv.
Og nogen gange ville jeg ønske at hun ikke havde født mig, hvis hun ikke en gang kan respektere mig.
Hun respektere mine to mindre søskende. Men især efter jeg jo er blevet ‘teenager’ er jeg åbenbart grunden til at alt går galt..
Nogen gange truer hun mig med at tage alt hvad jeg har..
Og jeg vil faktisk slet ikke bo ved hende.. Jeg vil gerne bo hos min far, men jeg er bare bange for at hvis jeg nævner dét, bliver hun ked af det og fx gør skade på sig selv, flytter til et andet land eller bare gøre livet surt for mig.. Fordi sådan er min mor..
Men jeg vil bare ikke skade mig selv..
Fordi jeg har så store drømme, som jeg håber jeg kan udføre.. Men det er snart sidste mulighed…
Hjælp mig..
Mvh anonym
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det godt, at du endelig fik skrevet dine tanker ned og sendt dem afsted til os. For du kan mærke, at du har brug for at få talt med nogen om, hvordan du har det med din mor. Og med dit brev har du allerede taget første skridt til, at tingene mellem jer kan blive bedre. Det er godt gået.
Det lyder som om, at problemerne med din mor har stået på i noget tid. Du har prøvet forskellig ting for at gøre det bedre, men uden det store held. Og selvom du ikke er i tvivl om, at din mor elsker dig, så er jeres problemer sammen blevet værre, nu hvor du er blevet teenager.
Det er helt almindeligt, at der kommer flere konflikter med ens forældre, når man bliver teenager. På det tidspunkt er man nemlig i fuld gang med at frigøre sig fra forældrene. Jeg synes dog, at nogle af de ting din mor gør, lyder alt for grænseoverskridende. F.eks. at hun tjekker din mobil og giver dig skylden, hvis hun f.eks. kommer til at smadre en skål. Det er ikke ok.
Du har ret til at have et privatliv, og det skal din mor respektere. Forældre kan nogle gange godt glemme, at deres børn har nogle rettigheder, som skal overholdes. På mig lyder det til, at din mor skal have gjort det klart. Samtidig skal hun også have at vide, hvordan hendes handlinger påvirker dit liv. Måske hun selv bliver chokeret over, hvor meget nogle af de ting, hun gør, egentlig påvirker dig.
Du skriver at du gerne vil bo hos din far, så jeg tænker, at dit forhold til ham er bedre. Måske har du allerede talt med ham om situationen hjemme hos din mor? Ellers kunne tiden måske være moden til at gøre det? Sammen kunne I tale om, hvordan din mor på bedst mulige vis kunne få at vide, hvordan du har det. Det kunne være I sammen kunne skrive et brev til hende eller aftale et fælles møde, hvor I alle tre kunne være tilstede?
Du skriver, at du er bange for, at din mor gør skade på sig selv, flytter til et andet land eller gør livet mere surt for dig, hvis hun får at vide, at du ikke vil bo ved hende. Det må være rigtig ubehageligt for dig at have den frygt. Og jeg kan godt forstå, at du kan få den tanke, at du så hellere skal lade være med at sige noget til din mor. Men som du selv mærker, så er det ikke en god løsning for dig – du har drømme for dit liv, som du skal tage alvorligt. Derfor synes jeg også, du skal dele denne frygt med din far eller måske en anden voksen, som kender din mor f.eks. dine bedsteforældre, en lærer eller en god venindes mor?
Som barn kan man godt få skyldfølelse over hellere at ville bo hos den anden forældre. Men børn har ikke ansvar for de voksne. Det er de voksne, der har besluttet at blive skilt. Børn over 10 år har faktisk det, der hedder en initiativret. Det betyder, at du kan kontakte statsforvaltningen og bede dem holde et møde med dine forældre om, at du gerne vil bo hos din far. Læs mere om det her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-rettigheder
Jeg ønsker for dig, at dine store drømme går i opfyldelse. Hvis din far eller den voksne, du taler med ikke ved, hvordan de skal gribe situationen an, er de velkomne til at ringe ind til ForældreTelefonen på 35555557.
De bedste hilsner
BørneTelefonen