Min mor forstår mig aldrig!

Hej jeg er en pige på 13 snart 14.

Min mor forstår mig bare aldrig. Føler virkelig ikke at hun kender den rigtige mig. Det eneste hun forstår er at jeg skal være lige som hende osv. Hun tror bare alt har noget med hendes barndom at gøre.

Fx så er jeg begyndt at bruge skin care produkter til ansigtet. Min mor bliver så mega sur over jeg gør det og hun forstår ikke hvorfor og bla bla bla. Hun siger så hun ikke gjorde det som barn og hun blev chokeret over jeg ville?!!!!. Og til sidst sagde hun “Ok bare køb mere og expermintere med din hud” Det ret latterligt for hun ved SLET ikke hvordan 2021 unge er. Det bare mega irriterende at hun ikke forstår mig og at hun enda er flabbed med det.

Hun forstår ikke noget som helst og jeg føler ikke hun respektere mine valg som jeg har ret til som 13 årig. Fx valgfag som jeg ikke gider. Hun snakker og snakker om jeg skal gå til det selvom jeg ikke intressere mig.

Det bare virkelig irriterende at hun ikke forstår mig. Hun tror hun ved alt men det gør hun altså ikke.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 snart 14 år

Du er virkelig god til at beskrive de frustrationer du mærker, når din mor ikke virker til at forstå dine valg. Det kan jeg virkelig godt forstå, er svært at være i. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Det er aldrig rart ikke at føle sig forstået. Det er en ubehagelig følelse de fleste mennesker kender til. Det er dog også en følelse som kan fylde mere eller mindre i nogle perioder af ens liv. Har du mon også oplevet, at det godt kan svinge lidt nogle gange?

Når man ikke føler sig forstået, kan det godt kan gøre, at man føler sig lidt alene. Det kan jeg høre, også er noget som fylder hos dig for tiden.

Du skal vide, at jeg her på BørneTelefonen snakker med andre børn og unge, som ikke altid føler sig forstået derhjemme. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste, der har det sådan. Og du er langt fra den eneste, der oplever at din mor stiller spørgsmålstegn, ved de valg, du træffer.

Nu kender jeg jo ikke din mor, men jeg kunne forestille mig, at hun ønsker at passe på dig – og din hud. Det er meget almindeligt at forældre vil beskytte sit barn. Så når noget er ukendt eller fremmed for en, kan man hurtigt blive bange.

Måske er det også sådan, din mor har det med de produkter, du bruger? At produkterne er ukendte og hun bliver bange, for om det kan være skadeligt for dig?

Du fortæller også, at du føler, at hun ikke respekterer dine valg, i forhold til valgfag. Har du prøvet at fortælle hende, hvilke valgfag, som interesserer dig? Hvis du skulle pege på et valgfag på din skole, som du er glad for, hvad skulle det så være?

Måske kan du hjælpe hende med at forstå, at dine interesser ligger nogle andre steder, end der hvor hun tænker de ligger. Hvad tænker du mon om den mulighed?

Jeg tænker, at det vil hjælpe, hvis du bruger dit mod til at få snakket med hende, om hvordan du har det. Måske kan dit brev herind være første skridt mod at få talt med din mor. Hvis du ikke lige ved, hvordan du skal starte samtalen, er du meget velkommen til at vise hende dit brev og mit svar. Jeg ved fra andre i lignende situationer, at det har hjulpet.

Du kan også starte samtalen på en anden måde. Du kan fx starte med at sige: “Jeg føler nogle gange, at du ikke helt forstår mine valg og interesser. Det gør, at jeg føler mig lidt alene herhjemme”.

Hvis du har brug for mere inspiration, kan du se vores video-guide her: Sådan fortæller du noget svært.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du også altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111.

Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.