Min Mor & Far hader mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år!

Tak for dit brev. Jeg ved godt, at det kræver mod at skrive til Brevkassen. Hvor er det godt, at du har fundet modet til det.

Alle mennesker har følelser, det kan ikke muligt ikke at føle noget. Når andre reagerer negativt på ens følelser, eller bruger ens følelser mod én, så forsøger man at skjule følelserne for at passe på sig selv og for blive mindst muligt såret. Så selv om man ikke viser dem, betyder det ikke, at de ikke er der. Det er meget forståeligt, at du reagerer sådan Jeg mærker tydeligt, at du ved, at du har følelser, selv om dine forældre siger noget andet. Hold fast i det!

Det at du cutter, kan også være en  måde, hvor du forsøger at dæmpe eller fjerne en smerte indeni. Smerter indeni kan gøre meget mere ondt, end dem udenpå. Desværre dæmper det kun i en kort stund, og trangen dukker op igen. For at slippe for trangen til at cutte, er det bedre at tage fat på, de problemer, som smerten bunder i. Jeg gætter på, at det for dig handler meget om, hvordan jeres forhold er til hinanden i familien....?

Det er på ingen måde ok, at dine forældre behandler dig sådan - det er let ikke er i orden. Det er ikke i orden, at de giver dig lussinger, skubber dig ind i ting, straffer dig og siger til dig, at du er et dårligt menneske. Jeg kan godt forstå, at det føles rigtig hårdt at bo sammen med dem, og du tænker på, om du kan flytte over til en anden familie. Mon du har bedsteforældre eller andre i din famile, som du kan besøge og måske være hos i en periode, så du får lidt ro og mærker, hvordan det er?

Måsker er der også brug for, at dig og dine forældre får noget hjælp sammen, fx fra en af af kommunens familierådgiver, som kan hjælpe dine forældre med at passe på dig og behandle dig på ten god måde. Jeg kan også godt forstå. at du gerne vil flytte over i en anden familie. Hvis man skal flytte fra sine forældre, skal man kontakte sin sagsbehandler i kommunen. Det kan du få hjælp til hos BørneTelefonens bisidder, som snakker med dig og som går med dig til møde med kommunen, og sikre at dine rettigheder overholdes.

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at søge hjælp hos en voksen. Det kan være en sød lærer, sundhedsplejersken på skolen, en moster eller måske en venindes mor. Når du fortæller den voksne om, hvordan du har det derhjemme, skal den voksne hjælpe dig med at ringe eller at gå op på kommunen, og fortælle dem om det. Herefter har kommunen pligt til at undersøge det, og at sørge for, at du og dine forældre får noget hjælp.

Hvis du synes, det er svært at fortælle det til en voksen, kan du også dit brev og mit svar. Du fortæller det hele på en rigtig god måde. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du får hjælp til at stoppe med at cutte. Det kan du også snakke med den voksne om. Så kan kommunen – eller din læge – hjælpe dig med at få hjælp hos en psykolg eller terapeut). Det er også ok, at du selv ringer til din læge og hører om psykolog samtaler. Når man er under 18 år, betaler kommunen for det.

Du kan også kontakte en rådgivning, hvor du også kan få hjælp www.selvskade.dk du kan klikke ind og læse mere eller du kan ringe anonymt til dem på tlf. 70 10 18 18, mandag – torsdag kl. 18-20, der er også chat og mail rådgivning.

Jeg håber, at jeg har kunnet hjælpe dig videre, og at du snart får det godt igen.

Mange knus og kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.