Brev
Min mor er utro :(
Hej Børnebrevkasse
Jeg har virkelig brug for at skrive til nogen om den ting der har plaget mig rigtig meget her på det sidste, og undskyld fordi det bliver så langt. Mine forældre har et rigtig dårligt forhold til hinanden.. De er stadigvæk gift og bor sammen, men for et par år siden begyndte de at skændes hele tiden, og min mor blev så sur på min far over at han råbte af hende, at hun besluttede ikke at tilgive ham.
Så hun fik ham til at rykke ud af soveværelset og ind på sit kontor hvor han nu har sovet på en madras på gulvet i det sidste halve år ( hvilket jeg synes er virkelig synd for ham, og som jeg aldrig kan vænne mig helt til ) og de snakker aldrig sammen. Aldrig.
Når jeg er hjemme snakker de til mig, og nogle gange kan de skændes om noget der har med mig at gøre. Jeg har gået gennem en svær tid hvor jeg blev mobbet rigtig meget, og der var begge mine forældre rigtig gode til at støtte mig, men nu er det hele bare så underligt derhjemme.
Begge mine forældre er udlændinge fra østeuropa, og fordi jeg er taler flydende dansk ( eftersom jeg er født her ) har jeg i mange år hjulpet begge mine forældre med at rette breve, mails og arbejdspapirer til korrekt dansk. Derfor har jeg også skulle rette sms´er for min mor, og jeg lagde mærke til at hun skrev hver aften med en af sine kolleger.
De sms´er jeg rettede for hende var ret upersonlige så jeg fik ikke mistanke, før min mor ikke lod mig optage noget på hendes mobil og sende det til en anden. På det tidspunkt vidste jeg allerede at hun skjulte noget, og jeg spurgte om der var en anden mand, hun sagde måske, og at det var personligt, så jeg sagde ikke mere, men på et tidspunkt hvor jeg var alene tjekkede jeg hendes indbakke og så en hel masse beskeder fra hendes kollega der havde skrevet kys og kram, og hav en dejlig dag smukke osv. til min mor
Jeg har det virkelig dårligt nu, fordi jeg føler at min far på en måde er blevet udnyttet af min mor, og jeg hader virkelig at min mor er sammen med en anden mand mens hun stadig er gift med min far. Jeg synes bare det er klamt at hun skal gøre det i hemmelighed mod mig og min far.
Jeg ved at hendes kolllega også har børn og kone, og det er virkelig forfærdeligt at tænke på at min mor kunne tænke på at gøre sådan noget. Kan ikke lade være med at græde hver gang jeg tænker på det, og ved ikke hvordan jeg skal håndtere det fordi jeg næsten tuder hver gang jeg tænker på min mor med en anden mand, mens min far er herhjemme.
Jeg har i forvejen haft det dårligt med mig selv på grund af mobningen, så jeg føler mig virkelig svag og ved ikke hvad jeg skal gøre. Det hele føles så uvirkeligt, selvom jeg havde en anelse om at det var sådan er det virkelig virkelig svært for mig at se min mor i øjnene, og jeg føler at en af de to eneste mennesker jeg kan stole på har holdt mig for nar.
I må undskylde den lange besked, og der er vel ikke så meget at gøre, men jeg skulle bare ud med det. Har det allerede bedre af bare at skrive om det, men ved stadigvæk ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Tak for muligheden for at skrive til jer.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Som du selv skriver til sidst i dit brev, er det godt at få de tanker, der plager dig, ud af hovedet og ned på papir. Det letter at fortælle sine problemer til nogen, enten på skrift eller ved at snakke om dem.
Du fortæller, at dine forældre slet ikke snakker sammen. Det må være rigtig ubehageligt for dig at leve med, og når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er den person, som måske på den ene side binder dem sammen, men på den anden side også kommer i klemme mellem dem.
Nu har du så fået en viden om din mor, som du nok helst ikke ville have haft. Du skriver, at du føler, hun har holdt dig for nar, og at du ikke kan stole på hende mere, men jeg tænker, at det vel ikke så meget er dig, hun snyder, men mere din far? Eller måske har de faktisk en aftale om, at den slags er ok, sådan som de lever nu?
Men selvfølgelig er du skuffet og oprørt over at få den viden om din mor. Det er der nok ikke nogen børn, der kan bære.
Selv om du måske er lidt flov over, at du kiggede i din mors indbakke, vil jeg alligevel foreslå, at du fortæller din mor om din viden. Jeg tror, at det vil lette dig at komme af med den hemmelighed. Hvis du synes, det er svært st sige, kunne du måske vise hende dit brev eller skrive et andet brev specielt til hende?
Måske kunne I også få snakket lidt om, hvordan det er for dig at leve i din familie? Det kunne måske lette lidt af presset fra dig, hvis du får fortalt, at det ikke kun er de voksnes problem, men også dit. Det er ikke sikkert, at dine forældre har tænkt så meget på det.
Jeg kan ikke læse ud af dit brev, om mobningen er stoppet, men jeg bliver rigtig glad for at høre, at dine forældre begge støttede dig. Det må også have været rart for dig.
Hvis du vil vide mere om mobning, kan du læse om det på vores hjemmeside. Her kan du bl.a. se, at mobning skyldes, at gruppen eller klassen fungerer dårligt sammen. Det er altså ikke, fordi der er noget galt med dig, men fordi den gruppe/klasse, du er i, ikke har lært at fungere godt sammen.
Hvis du har brug for rådgivning omkring mobning, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Børne/Ungechatten. For også for mobning gælder det, at det er vigtigt at tale om det og få det frem i lyset.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.