Min mor er utro

Hej!

Jeg er en pige på 15. Jeg skriver fordi at her forleden så jeg min mor skrive med en mand som ikke var min far, men den samme mand som hun har været min far utro med.

Det hele startede i sommers, hvor min mor havde været til en fest uden min far, hun var meget mærkelig noget tid efter og så begyndte begge mine forældre at være underlige. Jeg fandt så ud af at de var underlige fordi min mor havde været utro på min far, hun havde lovet at hun aldrig ville se den anden mand igen, men så begyndte de at skrive sammen og min far fandt ud af det og blev virkelig sur og ked af det.

Men efter noget tid og nogle svære stunder for hele familien, blev de gode venner igen og der er nu gået noget tid, hvor de har været helt normale.

Men jeg skriver fordi at jeg her forleden som sagt så min mor skrive til den samme mand som hun var utro på min far med. Jeg er ved ikke hvad jeg skal gøre, skal jeg sige noget til min far? Jeg er mega frustrer og forvirret fordi at det sidste jeg vil er at min far skal blive ked af det, men på den anden side er det så ikke bedre at han ved det end at hun skriver med en anden mand bag hans ryg?

Håber virkelig at i kan hjælpe mig!

Tusind tak på forhånd

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er det godt, du skriver ind. Det er en rigtig svær situation, du står i, og jeg kan godt forstå, at du både er forvirret og mega frustreret over, hvad du skal gøre. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer.

Først vil jeg sige til dig, at ægteskab og eventuelt utroskab er en sag mellem dine forældre. Det er derfor også deres ansvar. Du har ikke pligt til at skulle fortælle nogen om, at du har set din mor skrive med manden, som hun har været utro med.

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil gøre din far ked af det. Måske tænker du også, at du svigter din far, hvis du ikke siger det til ham? Det synes jeg ikke, at du gør.

Det lyder til, at du allerede er blevet involveret i din mors tidligere utroskab, og at det har påvirket hele familien. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du er bange for, at I skal gennem sådan en periode igen.

Nu har du set, at din mor er begyndt at skrive med manden igen. Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du har set indholdet af beskederne, eller om du blot ved, at de skriver sammen? Måske handler deres beskeder ikke om utroskab? Der kan måske være andre forklaringer?

Mit råd vil være, at du i første omgang fortæller din mor, at du har opdaget, at hun skriver med manden igen. Fortælle hende at det gør dig rigtig ked af det og forvirret. Så vil det være hendes ansvar at fortælle din far omkring det. Men det er vigtigt, at du får det sagt, for du skal ikke gå at bære på den hemmelighed alene.

Hvis du er bange for, hvordan din mor reagerer, når du fortæller hende det, kan du måske sige til hende, at du gerne vil tale med hende alene, og hvor I har god tid. Du kan evt. starte med at sige til hende, at du egentlig ikke ønsker at blive involveret i deres ægteskab, men at du har fundet ud af, at hun skriver med manden igen, og det påvirker dig meget og gør dig bange for, hvad der skal ske med hende og din far.

En anden mulighed er at skrive et brev til din mor. Det ved jeg fra andre unge, at det kan være en god hjælp til at få taget hul på en svær samtale. Vi har på BørneTelefonens hjemmeside lavet en guide til, hvordan du kan bygge et brev op. Du kan få hjælp her.

Du kan også vise din mor dit brev, du har skrevet herind – og mit svar.

Jeg tænker også på, om der er andre, der kender til din mors tidligere utroskab? Har du nogle ældre søskende, du kan tale med om det? Eller måske har du en veninde, en moster eller faster, som du har tillid til, og hvor du kan åbne op omkring dine tanker. Det er nemlig vigtigt, at du ikke går med det alene.

Her til sidst vil jeg lige fastslå, at hvis din far og mor vælger at gå fra hinanden, så er det på ingen måde din skyld. Hvis de går hvert til sit, så er det deres valg, truffet på baggrund af de beslutninger de selv har taget.

Hvis du har brug for flere råd er du altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan få fat på os på BørneTelefonen på 116 111 eller via sms og chat.

Så har vi muligheden for at lytte til dine tanker og sammen komme på flere ideer, som du kan bruge.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.