Brev
Min mor er syg
Hej,
min mor er syg, og hun har måske ikke længere tid at leve i.
-Mit spørgsmål er, er det muligt at jeg kan flytte hjem til min onkel og tante, hvis det er min mor dør og jeg ikke vil bo sammen med min far?
Lad os sige det er muligt, men kan jeg også flytte hjem til min onkel og tante også hvis jeg ikke får min fars tilladelse?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er så trist, at din mor er syg. Jeg ved fra andre unge, at det er noget der kan være svært at gå med. Har du mon nogen at snakke med? Det tænker jeg er vigtigt. Hvis du føler behov for det, ved jeg at Børn, unge & sorg kan hjælpe dig. De har både en masse godt læsestof, en chat og en telefonrådgivning. Har du lyst, kan du læse mere her.
Normalt fungerer det sådan, at din far vil få den fulde forældremyndighed, hvis din mor ikke længere lever. Det er dermed som udgangspunkt din far, du skal bo med eller blive enige med om, hvor du skal bo. Hvis dig og din far er dybt uenige om hvor du skal bo, kan kommunen komme ind over, og så er det dem, der bestemmer, hvad der skal ske. Hvis det kommer til det, vil jeg råde dig til at gøre brug af din kommunes tilbud om anonym rådgivning. Hvis du går ind på din kommunes hjemmeside, kan du læse om det. Du har også mulighed for at få en bisiddder her fra BørneTelefonen, hvis du har det i dine tanker.
Jeg kommer til at tænke på, hvordan det kan være, du ikke vil bo alene med din far? Hvordan er jeres forhold? Jeg tænker på, om det er noget, der kunne blive bedre, hvis I snakkede sammen. Vil  det  være en idé, at du også snakker med din mor om det, så hun kan støtte dig i hvor du kan bo, hvis hun skulle dø af sin sygdom. Det kan være, at hun kan snakke med din far og med din tante og onkel om de ønsker du har. Vil det give dig ro, at der er nogle aftaler om det?
Jeg håber, du kunne bruge mit svar.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.