min mor er sur hele tiden

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.

Hej…

Jeg synes ikke at jeg har det så godt med min mor. Hvis man beder om hjælp til det mindste, siger hun at det har hun ikke tid til fordi der ikke er nogen der hjælper med noget andet og hun skal lave det hele (dække bord, støvuge, gøre rent osv) og så kan hun snart heller ikke mere fordi at mig og min søster ikke laver noget hun kan bare ikke se at vi rent faktisk laver noget.

Jeg prøver virkeligt at hjælpe meget og rydde op efter mig selv men hun bliver ved med at brokke sig.

Hun siger heller ikke tak når jeg har gjort noget og jeg gider ikke at hun skal blive ved med at skabe så skide dårlig stemning. Jeg er lige ved at græde hver gang.

Hun bliver også ved med at fortælle mig at min søster gør meget mere end mig og at tingene altid bliver som jeg vil have dem og at jeg altid bestemmer og det passer slet ikke det er som om at hun med vilje sviner mig til og prøver at gøre det hele surt for mig.

jeg håber virkeligt at i kan hjælpe mig er ved at blive træt af blive rettet på hele tiden

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det er godt, at du har haft overskud til at skrive. Det lyder bestemt ikke rart at føle sig så forkert hele tiden, og det er ikke i orden, at det skal være på den måde hjemme hos dig.

Det er som om du og din mor har lidt samme følelse af at ikke at blive anerkendt for det stykke arbejde, I hver især gør, når man er familie. Det er din mor, som er den voksne og skal tage ansvar for dig og din søster på sådan en måde, at familien er et rart sted at være. Det lyder ikke til at din mor kan det lige nu. Mon der er tidspunkter, hvor hun også er glad eller lidt glad og viser det?

Har du på en stille dag fortalt din mor, hvad det gør ved dig, når hun er utilfreds med det, du gør og ikke gør. Det er vigtigt, at din mor ved besked om, hvad det gør ved dig med de ting, hun siger. Hun skal have det at vide for at kunne ændre på det. Du kunne fx skrive de ting ned som du gør og hvornår du gør det. Det skal jo ikke blive en kamp mellem dig og din søster om, hvem der gør mest eller er bedst. I en familie skal man helst samarbejde, deles om tingene og have det godt med hinanden. Det andet skaber splid.

Måske kunne det være godt for jeres familie at få lidt hjælp udefra til at få lavet regler om, hvad I hver især skal gøre og få styr på. Hjælp og rådgivning kan man få gratis og anonymt i jeres kommune – det hedder nok noget som åben anonym rådgivning eller familierådgivning.

Systemer og regler kan være rigtig godt som en hjælp, så alle kender deres opgave, og så er der ingen, som behøver at skælde ud over, at tingene ikke bliver gjort. Man kan krydse af, når tingene er gjort så det er tydeligt at der er styr på det man har aftalt i familien. En god ide vil være at lave en fast dag i ugen, hvor man som familie lige snakker om, hvordan ugen er gået, og om alle har gjort deres opgaver, så man på den måde hjælper hinanden med at holde styr på det hele.

Jeg tænker også, at det kunne være rigtig godt for jer at lave noget sammen, efter I har snakket. Måske gå en tur i biografen, gå en tur i skoven, til vandet eller lave mad sammen, noget hvor I ikke skal være sammen om opgaver og pligter, så I på den måde øver jer i at se på hinanden med andre øjne. Det kan man tit komme til at glemme, når de praktiske ting hele tiden kommer foran og fylder hele billedet i familien. Der skal jo helst også være billeder af jer, hvor I har det godt sammen.

Åh, jeg ved godt, at der ligger mange opgaver til dig, du skal tage hul på. Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få det bedre med din mor og får spurgt om hjælp.

Du kan måske også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, og lige få vendt det igen, hvis du har brug for det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.