Min mor er sur

Hej Børnetelefonen.
Min mor og jeg har altid haft et rigtigt godt forhold til hinanden, men som jeg er blevet ældre, bliver vi nogle gange “uvenner”, eller vi diskuterer.
Hun bliver sur over meget små ting – i mine øjne åndssvagt små ting.
Det kan fx være, at jeg ikke har tømt opvaskemaskinen, fordi jeg ikke havde set at det, der stod i den var rent, eller det kan være, at jeg ikke har udført en såkaldt “pligt” i hjemmet af mig selv, selvom det aldrig har været en aftale.
Det kan være, at jeg ikke har slukket lyset, fordi jeg bare lige skulle hente noget, og så ville jeg komme tilbage igen, eller det kunne være, at hun mente, at jeg på én eller anden måde havde såret hende med noget jeg havde sagt.
Det er efterhånden blevet hver eneste dag, at hun skælder mig ud.
Jeg ved godt, at jeg burde gøre nogle flere ting af mig selv, men når jeg gør noget (jeg har fx en gang rengjort hele køkkenet, da hun ikke var hjemme, hvilket tog omkring 2 timer), så lægger hun enten ikke mærke til det, eller også skal jeg selv fx spørge: “Mor, har du set, at jeg har gjort hele køkkenet rent?”.
Så svarer hun som regel “Mhmmm…” eller “Ja, det er fint”, og når det altid er sådan, så begynder man ligesom automatisk at lade være med gøre de ting, selvom min mor siger, at hun gerne vil have, at jeg gør det.
Når jeg så fx ikke gør hele køkkenet rent, så får siger min mor “Du er jo snart 14 år gammel, så du kan også godt gøre de ting. Det er jo heller ikke ligefrem meget du bliver bedt om at gøre”.
Når det er sådan hver eneste dag, bliver man lidt ked af det, og når min mor henter mig fra skole, så siger jeg aldrig noget, fordi jeg forventener at jeg nu igen har “glemt” at gøre et eller andet.

Jeg har en idé om, at det måske har noget at gøre med, at min mor er stresset over arbejde, for hun er nogle gange meget stille.
Derfor tænker jeg også, at det måske ikke har lige så meget med mig at gøre, som jeg måske lige tror, men jeg bliver stadig lidt ked af det, når det er så mange gange om dagen, at man får at vide, at man burde være mere “ansvarlig”, og at man burde være mere “voksen”, men jeg føler mig bare slet ikke så stor eller gammel, som min mor mener at jeg burde være, og det irriterer mig, at jeg ikke kan leve op til hendes krav.

Ofte bliver der givet et råd, om at man kunne vise det brev man skriver ind til jer eller at man kunne skrive et helt nyt brev, men jeg må indrømme, at det nok ikke er en mulighed for mig.

Mine forældre er skilt, så jeg har ikke rigtig min far at snakke med, men til gengæld har jeg min mormor. Hende taler jeg også ofte igennem, når min mor og jeg bliver uvenner, for hun er et af de mest forstående mennesker i hele verden.
Jeg kunne bare godt tænke mig at stoppe det her på en måde selv; uanset om det er at sige til min mor, at hun skælder åndssvagt meget ud, eller om det er at begynde at træne min hukommelse til at huske at hjælpe mere til generelt.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen H

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære H

Tak for dit brev, hvor du beskriver, at kommunikationen med din mor kan være svær.

Jeg vil prøve at hjælpe dig lidt videre og dele med dig, hvad jeg tænker er vigtigt for dig i forhold til problemet.

I det du beskriver, fornemmer jeg, at du gør alt, hvad du kan for at være en hjælp for din mor og i hjemmet. Det lyder til, du er virkelig betænksom og en dejlig datter.

Det er rigtig ærgerligt, at din mor ikke altid ser det, du gør og den du er, og at hun mest kommenterer på de ting, du ikke har gjort. Du skriver også, at det efterhånden er hver dag, hun skælder ud. Det lyder ikke rart at opleve så meget skæld ud - især ikke, når du prøver dit allerbedste. Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det, at hun skælder ud så ofte. Du fortjener at blive mødt af glæde og ros for alle de gode ting, du gør. Som du selv skriver lidt om, så tror jeg også, at din mors humør handler om noget andet end, at du skulle gøre noget forkert. Det er bare så vigtigt at I får talt om forventninger, hvordan og hvornår tingene skal gøres - og I også giver jer tid til at hygge jer sammen.

Du skriver, at du tror, hun måske er stresset, og at hun ofte er stille. Vi ved ikke, hvordan din mor har det - særligt hvis hun ikke fortæller så meget om det. Men jeg tror, du har ret i, at hendes humør kan skyldes, at der er noget, der er svært for hende for tiden. Det er ærgerligt, at det er sådan lige nu. Det er dog stadig ikke en undskyldning for, at hun skælder ud hver dag. Jeg håber, du kan tænke på, at det ikke er dig, der ikke er god nok, men din mor, der reagerer lidt hårdt for tiden, fordi hun er presset over noget i sit liv. Men det kan jo ændres - tænker jeg.

Det er ærgerligt, at hun ikke fortæller en smule om, hvad der er galt til dig. Det kan sagtens være, at hun lader være med det, fordi hun gerne vil skåne dig for, at du også skal bekymre dig om det. Hun mener det nok godt, når hun ikke fortæller så meget. Jeg tror dog, det kunne være en hjælp, hvis du fik en forklaring på, hvorfor hun er så vred og skælder ud - så du fik at vide, at der er noget i din mors liv, måske på arbejdet, der går din mor på.

Du skriver, at du har en rigtig sød og forstående mormor. Det lyder rigtig dejligt med sådan en mormor. Jeg tænker på, om du ikke kan tale mere med hende om, at det gør dig ked af det, at din mor skælder ud? Måske kan du spørge din mormor, om hun vil hjælpe dig med at tale med din mor. Det kan være, at I har prøvet at tale om det flere gange, men en idé kunne være, at I aftalte nogle ting, der skulle ske. I kan aftale, at din mormor kommer hjem til jer og snakker, eller at din mormor taler med din mor alene? Du kan også tænke på, hvordan du fortæller din mormor om, at du er ked af, hvordan det er med din mor. Måske du skal prøve at fortælle det på en anden måde? Jeg tænker, at det vil være en god idé, at du også siger til din mormor, at du tænker på, om din mor er ked af noget på sit arbejde eller noget andet i hendes liv.

I forhold til at tale med din mor, så lyder det som om, at du gør dit allerbedste for at I skal tale sammen på en god måde. Det er svært at tale ordentligt sammen, hvis din mor skælder ud. Jeg tænker, at du kan prøve at sige, at du gerne vil tale med hende, at du bliver ked af det, når hun skælder ud, og at du helst vil tale i et almindeligt toneleje istedet for et skænderi. Det er meget svært ikke at skælde ud tilbage, når nogen taler hårdt til én. Prøv at se, om du kan vise din mor, at du ikke vil skændes, og at du bliver ked af det og gerne vil tale roligt med hende. Du kan måske sige til hende direkte - "Jeg bliver rigtig ked af det over, at du skælder ud igen." "Jeg gør mit allerbedste" "Jeg vil gerne tale med dig, men det er for hårdt at skændes."

Du lyder til at være en meget stærk og omsorgsfuld pige. Jeg er glad for, at du har skrevet til Børnetelefonen, for det er ikke meningen, at du skal holde til, at tingene er på den måde, som det er lige nu. Ingen af os kan holde til at være i noget, der er for hårdt i lang tid. Jeg tror, at din mor rigtig gerne vil have, at I hygger jer sammen og ikke skændes. Det kan være, det tager lidt tid, før I kommer til det, og du skal vide, at det ikke er din opgave at løse det, hun er ked af. Hun har brug for at tale med andre voksne om det, der går hende på - det håber jeg, hun snart vil gøre, så I kan have det bedre derhjemme.

Som jeg skrev, synes jeg, det er en rigtig god start, at du har skrevet til BørneTelefonen, fordi at når vi taler højt om det, der er svært, så er det begyndelsen til at løse et problem. Det er meget vigtigt, at man ikke går alene med bekymringer. Jeg foreslog dig at tale mere med din mormor, men jeg tænker også, at det kunne være andre - måske en ven eller en anden voksen. Man kan nogle gange få noget godt ud af at fortælle bare en smule af problemet, for eksempel spørge en ven, om de kender det, at ens mor skælder ud. Det kan være rigtig rart at tale med andre om noget, der er svært.

Du er også meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen. Så kan vi for eksempel hjælpe dig med at tale om, hvordan du skal tale med din mor, din mormor eller en anden.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.