Min mor er sur!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære …..

Tak for dit brev. Det påvirker hele familien, når forældre skændes på den måde, som din mor og far gør. Det har påvirket dig, da du var mindre, så du havde svært ved at invitere venner med hjem. Og i dag påvirker det dig, når din mor står og skriger dig ind i hovedet. Det er ikke i orden. Du lyder som en fornuftig dreng, der gerne vil gøre dit til, at familien er et rart sted at være. Du vil gerne hjælpe til derhjemme og du er bekymret for dine søskende. Derfor lyder det ikke rimeligt, når du får at vide, at det er din og dine søskendes skyld. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Først får jeg lyst til at sige til dig (og dine søskende), at det her IKKE er jeres skyld. Det er altid de voksnes ansvar, at hjemmet er et rart sted at være for alle i familien. Og hvis der er mange skænderier, er det de voksnes ansvar at få gjort noget ved dem, så der bliver hyggeligt at være derhjemme. Hvis der er mange skænderier, fylder det meget – specielt hos børnene. Selv i de perioder, hvor der ikke er skænderier, er børnene bekymrede for, hvornår skænderierne skal begynde igen. Er det noget, du kan genkende fra din egen situation?

Ved du, om din mor er klar over, hvordan det påvirker dig og dine søskende, når der er skænderier? Nogle gange gør man nemlig som forælder ting, der ikke er så gode, uden at man tænker over dem. De er måske gået hen og blevet en vane. Og nogle gange vil man gerne ændre på uheldige vaner, hvis man blot bliver gjort opmærksom på dem. Måske kunne det være en god idé, at du og måske dine søskende får fortalt jeres mor, hvordan det påvirker jer, når jeres forældre skændes, og I får skylden? Måske kunne du vise dit brev og måske mit svar til din mor? I brevet har du nemlig været rigtig god til at sætte ord på, hvordan det føles at være dig.

Måske påvirker det dig også i skolen? Måske har du fået sværere ved at følge med i timerne, fordi dine tanker måske er et andet sted? Så synes jeg, du bør overveje at fortælle en lærer, hvordan det er derhjemme. Måske har du en lærer, du har særlig tillid til? Læreren vil kunne hjælpe og støtte dig i skolen, men vil også kunne hjælpe med at sørge for, at din familie får tilbudt hjælp, så I kan få det godt sammen og så hjemmet bliver et dejligt sted at være for alle. Og måske kunne læreren også hjælpe dig med at få gjort dine forældre opmærksomme på, hvordan du har det?

Jeg håber, at du har fået nogle idéer, du har lyst til at prøve af. Jeg håber, det vil lykkes, at få skænderierne til at aftage eller måske stoppe helt. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe. Du må også meget gerne give nummeret til dine søskende og opfordre dem til at kontakte os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.