Brev
Min mor er ked af det!
Kære BørneBrevkasse.
Mine forældre blev skilt for lidt tid siden ca. i efteråret. De sagde at de stadig var venner men at de bare ikke var forelskede længere. Min mor er flyttet og hun bor fint.
Men vi kommer rigtig tit op at skændes og så bliver vi begge to meget kede af det! Jeg siger en helt masse dumme ting jeg fortryder lige efter jeg har sagt det. Jeg føler at jeg ikke kan styre mig selv.
Jeg ville bare høre om du havde et råd der kunne gære min mor gladere. Og der kunne få mig til at styre mig selv mere.
Mvh mig.
PS jeg håber på at få et svar.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg er glad for at du har skrevet sådan et fint brev til BørneTelefonen, fordi jeg tror, at der er rigtig mange børn og unge der vil få glæde af at læse både dit brev og mit svar. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært når du gør din mor ked af det, og når I to skændes og du kommer til at sige dumme ting – som du bagefter fortryder.
Det er rigtig hårdt, når ens forældre bliver skilt, fordi alt forandrer sig. Det som var normalt og trygt, falder pludselig fra hinanden, og man skal til at være en helt anden slags familie. Børn oplever tit, som du beskriver, at der er mange skænderier, når ens forældre bliver skilt. Forældre synes som regel også, at det rigtig svært, og måske giver de ikke børnene den omsorg, de kan trænge til efter skilsmissen. Kan det mon være derfor, du skændes med din mor?
Det er dine forældre, der har valgt at blive skilt, og selvom det også er svært for dem, skal de huske at hjælpe dig og støtte dig. Jeg tænker derfor, at det er vigtigt at I får snakket sammen om, hvordan du har det og om, hvordan du gerne vil have, at dit liv bliver efter skilsmissen. Jeg ved godt, at det kan være svært at begynde sådan en snak, men jeg håber, du kan finde mod til det. Du kan måske bruge dit brev, som du har skrevet til BørneTelefonen at snakke ud fra,for det beskriver så godt, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen