Brev
Min mor er ikke glad
Hej bb.
Jeg har efterhånden skrevet mange breve herinde. Tusind tak, når det bliver svært at være 12 år 🙂
Jeg har en pragtfuld, fabelagtig, vidunderlig, fantastisk, EPISK mor. Jeg elsker hende med hele mit hjer- nej, hele min krop! Og jeg ved at hun har det på samme måde med mig og min lillesøster. Hun knokler, samt min far, for at holde mad på bordet, hun er ikke hjemme til at spise aftensmad fordi at hun tager så mange vagter som hun overhovedet kan.. Jeg syntes ikke selv vi er fattige, men vi er bestemt heller ikke rige.
Problemet ligger i at min mor ikke smiler, sådan rigtigt. Nogle gange gør hun, bag de trætte øjne. Jeg bliver så ked af det når jeg sidder og spiser aftensmad og der er en tom plads. sådan har det været i lang tid nu..
Jeg prøver at hjælpe så meget til som overhovedet muligt, men jeg føler at det er forgæves.. Mine forældre minder om grøntsager der er blevet tabt på gaden og så ligger og rådner fordi at ingen vil have en grøntsag der ligger ude på fortovet..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit flotte brev. Jeg kan ikke andet end at blive helt rørt når du beskriver din mor og jeres forhold. Hun lyder som en rigtig god mor, som gør alt i hendes magt for at I skal have det godt. Desværre lyder det som om at både hun og din far knokler. Du beskriver dem som grøntsager, der bare rådner bort. Det er et meget flot og stærkt, men også et utroligt sørgeligt billede.
Jeg læser mig til at du savner din mor når I sidder ved spisebordet. Det kan jeg godt forstå. I Danmark har vi en stærk tradition for at samles omkring måltiderne og det er oftest også her man får snakket om dagen og hvad der for tiden lige optager én. Har det også været sådan hos jer, dengang I spiste sammen? Hvis det på et tidspunkt også var sådan I var sammen omkring middagsbordet, tænker jeg at du måske både savner din mor men også at kunne få talt sammen? Hvis det er sådan du har det, kunne man så forestille sig at I kunne skabe den tid på et andet tidspunkt? Har I lidt tid sammen om morgenen, eftermiddagen eller I weekenden? Jeg tænker det er vigtigt og jeg tænker at du er nødt til at tale med din mor om det. Jeg synes også godt du kan nævne for din mor, at du savner at se hende smile. Hvis det er lidt svært at skulle sige, kan du jo vise din mor brevet til os og mit svar, her fortæller du så fint præcis hvordan du har det.
Du skriver at du hjælper meget til derhjemme, men måske var der et eller andet særligt, du ikke havde tænkt på. For eksempel kunne du tænke i, hvordan man forkæler din mor? Er hun sådan en, der ville blive glad for at få lidt rygmassage, et fodbad eller en ansigtsbehandling? Man kan lave sin egen ansigtsbehandling ret billigt og det samme er gældende for massageolie og et lækkert fodbad. Så kunne det være en ide, så prøv at google det eller ring indtil børnetelefonen 116 111 og bed om hjælp.
Her til sidst vil jeg bare skrive til dig, at jeg håber din mor bliver gladere. Jeg kan godt forstå, at hendes humør har en stor betydning for hvordan du også går og har det. Jeg håber dog at der også er andre ting i dit liv, der giver dig et smil på læben.
Husk du er altid velkommen til at skrive eller ringe ind til Børnetelefonen.
De bedste hilsner
Børnetelefonen