Brev
Min mor er deprimeret og det går ud over mig
Hej BørneTelefonen,
min mor har haft det dårligt og opført sig anderledes siden mine forældre blev skilt
det føles som om jeg skal være Den voksne og at hun ikke tager hensyn til mine følelser
fx. Har hun ingen regler for hvad jeg må og ikke må hun er fuldkommen ligeglad med mig og mit liv
hun bruger omk. 12 timer i køkkenet hver dag hvor hun er på Facebook og ryger cigaretter, skriver om hvor perfekt hendes liv er.og det går mig på nerverne for når hun snakker med hendes venner og veninder er hun en helt anden person
hun spiller Lykkelig fordi hun ikke vil acceptere at hun ikke er det
hun har en facade på og det er skidt hun vil ikke indrømme over for sig selv at hun bilder sig selv ind at hun er noget hun ikke er
fx har der været flere gange hvor hun har slået mig, og bagefter bare lodet som om det Aldrig var sket og hun har også bare sagt ting som jeg dræber mig selv og dagen efter bare afvist at hun nogensinde har sagt sådan noget
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind og fortæller om at det er svært, at bo sammen med en mor der har det rigtig skidt. Jeg synes du er rigtig god til at beskrive hvordan du oplever, at din mor har ændret sig voldsomt, siden dine forældre blev skilt. Der er flere ting jeg har lyst til at skrive tilbage til dig, men én ting der er helt centralt, er at din mor skal have noget hjælp, så det igen bliver sikkert og rart for dig at bo hos hende!
Du skriver at dine forældre er blevet skilt, betyder det at du også ser din far og måske bor hos ham indimellem? Hvordan er dit forhold til din far? Jeg tænker om du mon har fortalt ham om at du oplever at din mor har ændret sig meget og har det rigtig skidt? Måske er forholdet mellem dine forældre anspændt efter skilsmissen og de taler måske knap med hinanden længere. Så er det ikke sikkert, at det er hensigtsmæssigt at tale med netop din far, men hvis de stadig taler godt sammen, kan det være en god idé at inddrage ham.
Hvis ikke du har lyst til at tale med din far, er der så en anden i familien du kan tale fortroligt med? Det kan også sagtens være en lærer på din skole eller måske en venindes mor? Jeg tænker det er voldsomt for dig, at gå igennem dette helt alene, og der er en voksen der skal inddrages i forhold til at sikre at din mor og dig får noget hjælp.
Du skriver, at din mor sidder dagen lang og igennem Facebook lader som om at alt er fint. Jeg tror du har fat i noget helt rigtigt, at hun udadtil viser at hun er lykkelig, fordi hun har svært ved at indse at det går så dårligt. Det kan ikke være særlig nemt for dig at opleve, at hun tager en facade på. Netop derfor tror jeg, at du skal have hjælp fra en anden voksen, til at tale med hende om, at det er rigtig skidt for dig, at bo sammen med en mor der har det så svært. Når man bliver ramt af en depression, kan den godt ændre på personen, lidt ligesom du oplever med din mor. Det er vigtigt for mig, at du ved, at selvom din mor lige nu kæmper med humøret og har svært ved at være der for dig, kan hun godt få det godt igen. Og jeg er sikker på, at selvom du oplever at hun er ligeglad med dig og dit liv, så elsker hun dig og kæmper lige nu med sig selv i forhold til at indse at hun har brug for hjælp.
Jeg bliver rigtig bekymret når du skriver at hun indimellem har slået dig, og dagen efter lader som om det ikke er sket. Jeg tænker, at det kan handle om afmagt fra din mors side, men det er bestemt ikke iorden at slå på børn. Det er ulovligt i Danmark og din mor skal have hjælp til, at tackle sine følelser så det ikke går ud over dig. Ligesom at hun ikke skal inddrage dig i selvmordstanker.
Jeg kan læse i dit brev at du er enorm omsorgsfuld og bekymret for din mor, og jeg tænker om du kan bruge den styrke som du har til at få talt med nogen om hvordan det er hjemme hos Jer lige nu? Har du mon mod til det? Jeg ved fra andre børn, der har skullet fortælle en voksen om at det var svært at bo derhjemme, at de har haft gavn af at vise brevet til os og vores svar til den voksne. På den måde kan det føles nemmere at få det gjort.
Hvis du har brug for, at tale det hele igennem eller måske har nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på: 116111.Jeg håber sådan at din mor hurtigt vil indse at hun har brug for hjælp, så du får din "gamle" mor igen snart.
Ønsker dig alt godt herfra,
BørneTelefonen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.