Brev
Min mor er altid imod mig.
Hej.
Jeg har aldrig haft et super godt forhold til mine forældre. Lige så længe jeg kan huske, har vi haft nogle problemer, og vi er tit oppe og skændes.
Her på det seneste er det dog blevet bedre (især med min far), da jeg skrev til dem, og forklarede dem, at jeg havde det som om, de ikke troede på mig, og at de stressede mig rigtig meget. Det gjorde så, at de prøvede at være mere rolige og forstående, og jeg føler især at min far prøver sit bedste. Men min mor virker overhovedet ikke til at prøve.
har altid vidst, at jeg ikke er min mors favorit (Middle child syndrome og sådan), men det er bare blevet meget tydeligere her for tiden.
Min 16-årige storesøster får ALTID lov til at låne penge (hun skylder min mor 700 pt), og hun har endda et job. Men hvis jeg mangler penge til et eller andet, er min mor ligeglad. Hun siger, at jeg bare skal skaffe et job, og selvom jeg prøver at forklare hende, at jeg prøver, og at det er svært, fordi jeg endnu ikke er færdig med 9. klasse, er hun fuldstændig ligeglad.
Selvfølgelig bruger hun penge på mig engang imellem, men min søster får langt flere.
Seriøst, det er SÅ tydeligt, at hun meget bedre kan lide mine søskende end mig.
Hun snakker og griner altid med dem, men når hun er sammen med mig, eller jeg prøver at snakke med hende, virker hun bare kold og ligeglad.
Jeg prøver virkelig at have et godt forhold til hende, for alle vil da være gode venner med sin mor, men det virker bare umuligt.
Hun tager ALTID min søsters side, hvis min søster og jeg er uvenner, og jeg er så træt af det.
Den eneste der støtter mig, er min far. Men selvfølgelig kan han ikke støtte mig i alt, så det er da også tit han holder med min mor eller søskende.
Jeg føler mig bare så alene i den her familie.
Og jeg vil helst ikke på efterskole, da jeg ikke vil forlade mine venner, for de betyder alt for mig, og er dem, jeg kan finde støtte i, når jeg har det dårligt.
Min ene søster har også fortalt mig, at min mor har sagt til hende, at jeg er begyndt at “fylde ud” (altså blive fed), og wow, det er da bare super fedt at få at vide. Jeg har godt nok taget et kilo eller to på, men jeg er langt fra overvægtig.
Og det hjælper ikke særlig meget på mit selvværd, som min mor i øvrigt ved jeg har problemer med.
Desuden har jeg en historie med selvskade og selvmordstanker, og selvom jeg har det godt nu, kommer trangen til selvskade tit igen, når jeg bliver stresset/ked af det.
Og det er især, når jeg har været oppe at skændes med mine forældre, at tankerne vender tilbage.
Det har jeg også fortalt dem, men det virker ikke som om min mor er bekymret for det. Jeg føler bare, at hun er fuldstændig ligeglad med mig, og det er så svært at se, hvor meget hun holder af mine søskende, når jeg ved, at hun aldrig tænker på mig.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er ked af at læse, at du har det så svært med din mor og at du føler dig alene i familien, men hvor er det godt du skriver herind og sejt at du selv har gjort en indsats for at få et bedre forhold i familien. Det er selvfølgelig slet ikke meningen, at du skal gå og have det så dårligt, at du har trang til at lave selvskade, når du bliver stresset eller ked af det. Det lyder, som om det er lidt galt mellem dig og dine forældre, men nok mest med din mor, så jeg kan godt forstå, at du beder om hjælp.
Jeg kan forstå på dit brev, at du allerede har prøvet at skrive et brev til dine forældre, for at fortælle dem, at du havde det som om de ikke rigtig troede på dig og det stressede dig rigtig meget. Det var et modigt og super godt initiativ fra din side, at prøve at få forbedret stemningen hjemme hos jer. Det kræver mod og styrke at være den, der siger de svære ord, nemlig at der er noget der ikke fungerer.
Du fortæller, at du har en store søster på 16 år samt en lillesøster, det vil sige at I er 3 teenager piger i hjemmet, er det rigtig forstået? Du er 15 år og dermed søsteren i midten, så kan det godt have betydning for, hvordan man har det. Det kan blandt andet være:
At man føler sig overset i familien, og dermed må gøre ekstra meget ud af at gøre opmærksom på sine behov.
At man bliver nødt til at råbe højere end du andre, for at blive hørt.
At man måske må kæmpe mere for at få sine ideer gennemført i familien.
Dette mønster, altså at den unge i midten føler sig overset af de andre i familien, er et mønster mange unge kan nikke genkendende til og man kalder det ganske rigtigt "middel child syndrome" som du også er inde på. Man har ikke samme roller som ens søskende, da man er ikke den først fødte (og dermed bliver mere forkælet) og man er ikke den mindste (og dermed bliver mere passet på som familiens mindste). Heldigvis er det ikke nogen sygdom, men et ubevidst mønster, der foregår i nogle hjem, dog ikke i alle, med flere søskende. Noget kunne tyde på at dette mønster er hjemme hos jer, du har i alt fald en klar følelse af, at du bliver overset og ikke har samme rolle i familien, som dine søskende har.
Kunne det tænkes at dine forældre ikke er opmærksomme på, at I, som søskende, har forskellige roller i familien? Kunne det tænkes, at dine forældre og sikkert også dine søskende, også ønsker at I bliver bedre i familien til at kommunikere? Når nu du beskriver, at I tit skændes derhjemme, så tænker jeg at det må være stressende for jer alle at være i. Kunne det tænkes at din mor, far og søskende også mærker den samme stressende stemning når I skændes?
Det er dog tit sådan at forandring tager tid. Dit brev har helt sikkert gjort en forskel, du siger at du kan mærke forandringen mest hos din far, for han er blevet bedre til ikke at stresse dig. Det er rigtig positivt, at du kan mærke den forandring der trods alt er sket, for det betyder at det du har skrevet, er blevet hørt. Jeg håber du måske har mod på at prøve at skrive endnu et brev, eller indkalde til et familiemøde igen. Måske kan dette være noget du gør sammen med din far denne gang. Kunne det være en ide?
Du er midt i din teenager tid, hvor mange oplever perioder, hvor forholdet til deres forældre er meget anstrengt. Det kan skyldes, at man føler sig moden nok til at træffe sine egne beslutninger. Forældrene derimod betragter måske stadig den unge som et barn, der skal rådes og vejledes. Det kan for alle parter være en meget svær periode, fordi man som 15 årig føler sig gammel nok til selv at bestemme. Hvorimod forældrene måske mener, at det er dem der bestemmer, så længe man bor hjemme.
Det er selvfølgelig ikke rart, at du føler, din mor hakker på dig hver dag. Jeg ved jo ikke, hvad det er, hun er utilfreds med. Er hun bekymret for din skolegang? Synes hun ikke, du hjælper nok til derhjemme? Bryder hun sig ikke om dine venner? Synes hun, du bruger dine penge forkert? Ja, der er nok af emner, som forældre kan være utilfredse med... Gad vide, om I nogensinde har snakket helt konkret om, hvordan I har det sammen? Måske kunne et familiemøde være der, hvor I får "lagt kortene på bordet" og planer for, hvad der skal til for at det ændrer sig positivt. Hvad er det familien, sammen, skal gøre mere af og hvad skal I gøre mindre af. Jeg tror at, for at få et godt møde med en positiv stemning, så skal alle parter også komme til mødet med positive intentioner og gode idéer. Måske kan du og din far og resten af familien, aftale, at I kun må komme med positive forslag til mødet, hvad tænker du om det? Hvis skænderierne presser sig på, så lav en time-out i et minut, hvor ingen siger noget. Når der er ro i sindene, så fortsætter I. Det kan være, at I sammen kan give forslag til emner, der skal med på mødet. Vil det være en idé for jer?
Som familie, kan I også tage kontakt til familierådgivningen i jeres kommune - der er helt gratis og anonymt.
Jeg håber du kunne bruge mine ideer til at komme videre, men du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Hvis du har brug for at snakke med en rådgiver om mit forslag, kan du ringe til på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten eller vores SMS rådgivning.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen