Min mor er alt for streng!

Hej, jeg er en pige på 15 år

Jeg er mega frustreret over min mor, som er alt for streng! Helt normale ting som bogstaveligt ALLE fra min klasse må, må jeg ikk.

Fx måtte jeg ikk se TV, YouTube osv i hverdagene før jeg var 13 år gammel!! Og så var jeg også den sidste til at få en telefon på hele min årgang, og på det tidspunkt var vi nok omkring lidt under 40 på årgangen. Og mine sengetider er også mega strenge! Jeg er 15 år og går i 9. Klasse og jeg skal i seng kl 21… seriøst?

Jeg må heller ikke gå med makeup hvilket jeg finder virkelig frustrerende når jeg er i Matas med mine veninder og de står og snakker om makeup som jeg ikke ved noget som helst om fordi jeg ikk engang må gå med noget så normalt dom mascara. Og når jeg prøver at tale med hende om det bliver hun bare sur og siger eronisk “Ja aaaalle må, men du må ikke. Du har bare et mega kedeligt liv”.

Hun er ikke engang villig til at gå på kompromis med noget og det hele driver mig bare til vanvid, jeg er så frustreret at jeg ligger og græder om natten, men jeg har ikke lyst til at sige det til hende fordi at sidste gang jeg græd foran hende sagde hun bare “ Drama, drama, drama.” Og jeg føler mig lidt nedgjort af hende.

Hun kalder mig også tit blondine fordi hun synes jeg er dum. Jaer okay man kan godt lave sjov med sådan noget engang imellem, men det er HELE TIDEN at hun kalder mig det!
Please hjælp mig hvad skal jeg gøre???

Hilsen en meget frustreret pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tusinde tak for dit brev, hvor du beskriver dine oplevelser. I dit brev, siger du blandt andet, at du ikke må gå med make-up, skal tidligt i seng og føler dig meget begrænset.

Jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan, med at finde en måde, du kan trænge igennem på.

Du skriver, at du har prøvet, at snakke med din mor om det. Men at du ikke føler dig hørt. Det er aldrig sjovt ikke at føle sig mødt eller taget seriøst – især ikke af sine forældre.

Det er meget vigtigt, at man kan gå til sin mor og far. Jeg kan godt forstå, at du måske føler dig en smule nedgjort.

Det er i hvert fald vigtigt, at man kan gå til nogen med de problemer og tanker, man har. Har du mon en far du vil kunne snakke med?

Det lyder til, at du har prøvet, at snakke med din mor. Og også overvejet om hun måske kan gå på kompromis? Det virker til, at du har gjort dig mange gode tanker, som jeg synes, du skal holde fast i.

Ville det eventuelt være en ide, at vise hende det brev, du har skrevet ind til BørneTelefonen? Du kan også vise hende vores svar. Nogle gange kan det være nemmere at vise sine følelser og tanker igennem et brev, i stedet for at skulle sige det højt.

Du kan måske også fortælle hende, hvad det gør ved dig, at du ikke føler dig hørt. Eller at hun kalder dig ‘blondine’.

Måske din mor ikke helt forstår seriøsiteten af, hvordan du egentligt har det. Der er desværre mange forældre, der ikke altid har nemt ved at forstå deres børn. Det kan være de er stressede, eller kan måske bare ikke helt sætte sig ind i deres børns situation.

Jeg håber, du har mod på, at snakke med hende igen. Det kan endda være, at du selv har flere ideér til, hvordan I kan gå på kompromis?Hvilke regler og aftaler kan I blive enige om?

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 11611, her vil der sidde en masse søde voksne, der meget gerne vil lytte til dig og komme med ideer. Og hvis din mor har lyst, er hun meget velkommen til at ringe ind til vores ForældreTelefon på tlf.  35 55 55 57, så kan vi tale om, hvordan hun måske kan hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.