Min mor drikker for meget

Hej.

Jeg har et problem med at min mor bliver lidt halv fuld hver eneste aften, jeg har prøvet at snakke med hende flere gange og lavet aftaler med henne om at hun kun drikker lidt alkohold i weekenden men så drikker hun bare i smug og siger at hvid vinen bare er hyldeblomst saft men det lugter af vin og det er vin.

Jeg har en lillebror som også godt ved at hun drikker lidt.

Min far prøver også at snakke med henne om det fordi at det har jeg hørt mange gange.

Jeg har nogle ok venner i skolen men jeg tør bare ikke sige det til nogen.

Håber i kan hjælpe mig.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig fint, at du har fundet på at skrive til os, for jeg forstår godt at du har brug for at snakke med nogle om dine bekymringer i forhold til din mors drikkeri. Jeg forstår også, at det må være svært for dig, at du synes, du bliver nødt til at sige til din mor, at hun skal stoppe med at drikke. Det er jo din mor, som skulle være den voksne, men det er næsten, som om at I har byttet roller, når det er dig, der skal fortælle hende, hvad du synes er det mest rigtige. Du fortæller også, at din far har forsøgt at sige det til hende, men at det heller ikke helt har hjulpet.

For mange, der drikker, er det sådan, at de faktisk ikke kan stoppe selv - desværre heller ikke selv om nogen siger de skal. Når voksne bliver afhængig af at drikke, kommer alkoholen på en måde til at tage magten over dem. Så når du eller din far siger, at din mor skal holde op med at drikke, så kan hun sikkert ikke - og hun kan begynde at skjule det i stedet..f.eks. ved at lyve og sige, at hun drikker hyldeblomst, når hun drikker vin.

Din mor skal derfor have hjælp af nogen professionelle, som hver dag arbejder med at hjælpe mennesker, der drikker - og som også kan hjælpe resten af familien. For når én i familien drikker, så påvirker det hele familien.
Der findes flere rigtig gode steder, som hjælper mennesker, som drikker for meget, med at stoppe med at drikke - og de er faktisk meget dygtige til det.

Mange børn og unge, som vi taler med herinde, fortæller at de kan blive flove over at have en forælder, der drikker. Nogle er også bange for hvad der kan ske med familien, hvis der er nogen, som finder ud af det. Det kan godt holde nogle børn og unge fra at sige noget til andre om det. At det kan blive til en hemmelighed. Genkender du mon noget af det? Du skriver, at du ikke tør sige noget. Men det bedste, du kan gøre er faktisk at snakke med nogen om det - som du nu også er startet på ved at skrive herind til os, så kan din mor, du og resten af din familie få hjælp. Dette er en af de hemmeligheder, som ikke er så gode at holde på.

Det lyder også, som om din far er bekymret for din mor. Har du og din far mon talt sammen om jeres bekymring for din mor? Ved din far mon godt at du også er bekymret for hende? At sørge for at din familie får hjælp er nemlig et meget stort ansvar på dine skuldre og derfor tænker jeg, at det ville være bedst, hvis din far også kunne hjælpe til med det.

Måske kan du vise din far dette brev og mit svar. Det kan godt være at din far ikke helt ved, hvordan han skal hjælpe din mor...eller hvad han skal gøre. Så kan du også fortælle ham, at han kan ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57 og tale med en rådgiver. En rådgiver vil kunne fortælle ham mere om hvordan Jeres familie kan få hjælp.

Hvis du også har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der findes også en rådgivning, der hedder www.TUBA.dk. Den er til børn, som har forældre, der drikker. Måske kan du også finde nogle gode rådgivere at snakke med eller skrive med derinde.

Det kan også være at I har nogle familiemedlemmer, som du kan tale med om det? Det kunne f.eks. være en onkel eller tante, bedsteforældre eller måske nogle andre voksne, som du tænker, kunne være rigtige gode til at hjælpe dig?

Jeg håber meget, at du går videre med det, også mest for din egen skyld, så du kan blive lettet for dine bekymringer.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.